Yrityksen visuaalisen identiteetin suunnittelu ja toteutus : Projektinhallinta luovan työn tukena
Kämäräinen, Miitta (2016)
Kämäräinen, Miitta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035979
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on visuaalisen identiteetin luomisprosessin tutkiminen: teoriasta tekemiseen ja työn suunnittelusta sen toteutukseen. Aihetta lähestytään aloittelevan yksityisen graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Työn tavoite on luoda mahdollisimman kattava kuva koko prosessista. Tutkielma pyrkii vastaamaan kysymyksiin, joita samankaltaisissa projekteissa työskentelevät graafiset suunnittelijat voivat kohdata.
Opinnäytetyön teoria-osiossa tutustutaan yrityksen visuaaliseen identiteettiin liittyvään kirjallisuuteen ja muihin lähteisiin hakien pohjan niille valinnoille joita luomisprosessin aikana tehdään. Osiossa tutkitaan, millainen merkitys visuaalisella identiteetillä on yritykselle. Siinä tarkastellaan, millaisista osista yrityksen visuaalinen identiteetti muodostuu ja mitä ominaisuuksia ja merkityksiä osat voivat pitää sisällään. Teoria-osiossa keskitytään erityisesti visuaalisen ilmeen pääelementteihin: yritystunnukseen, värimaailmaan ja typografiaan.
Opinnäytetyössä tutustutaan myös projektinhallintaan. Projektinhallinnan perusteita tarkastellaan alan kirjallisuuden ja verkkolähteiden kautta. Mm. haastattelujen avulla pyritään muodostamaan kuva siitä, millainen projekti yrityksen visuaalisen identiteetin luominen on graafiselle suunnittelijalle.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luodaan kuva visuaalisen identiteetin luomisprosessista aloittelevan graafisen suunnittelijan näkökulmasta tutkielman aikana toteutetun projektin kautta. Opinnäytetyön aikana luotiin visuaalinen identiteetti tietoliikennealan yritykselle ja tätä projektia käytetään opinnäytetyön käytännön esimerkkinä: koko projekti esitellään suunnittelusta toteutukseen.
Opinnäytetyön teoria-osiossa tutustutaan yrityksen visuaaliseen identiteettiin liittyvään kirjallisuuteen ja muihin lähteisiin hakien pohjan niille valinnoille joita luomisprosessin aikana tehdään. Osiossa tutkitaan, millainen merkitys visuaalisella identiteetillä on yritykselle. Siinä tarkastellaan, millaisista osista yrityksen visuaalinen identiteetti muodostuu ja mitä ominaisuuksia ja merkityksiä osat voivat pitää sisällään. Teoria-osiossa keskitytään erityisesti visuaalisen ilmeen pääelementteihin: yritystunnukseen, värimaailmaan ja typografiaan.
Opinnäytetyössä tutustutaan myös projektinhallintaan. Projektinhallinnan perusteita tarkastellaan alan kirjallisuuden ja verkkolähteiden kautta. Mm. haastattelujen avulla pyritään muodostamaan kuva siitä, millainen projekti yrityksen visuaalisen identiteetin luominen on graafiselle suunnittelijalle.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luodaan kuva visuaalisen identiteetin luomisprosessista aloittelevan graafisen suunnittelijan näkökulmasta tutkielman aikana toteutetun projektin kautta. Opinnäytetyön aikana luotiin visuaalinen identiteetti tietoliikennealan yritykselle ja tätä projektia käytetään opinnäytetyön käytännön esimerkkinä: koko projekti esitellään suunnittelusta toteutukseen.