Tapahtumakonseptin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin : Case #LAUREAFLASH
Hellsten, Saara-Emilia (2016)
Hellsten, Saara-Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285346
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Laurea-ammattikorkeakoulu. Työn tavoitteena oli kehittää toimeksiantajalle #LAUREAFLASH- opiskelijatapahtuman tapahtumakonsepti. Tarkoitus oli, että tapahtumakonseptin avulla ensimmäisen kerran elokuussa 2015 toteutettu tapahtuma voidaan toteuttaa tulevaisuudessa uudelleen tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti. #LAUREAFLASH- opiskelijatapahtuma oli uusille opiskelijoille järjestetty tapahtuma, jonka tarkoitus oli yhteisellä toiminnalla innostaa Laurea Leppävaaran ja Otaniemen opiskelijoita opiskeluun.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui tapahtumanjärjestämisen prosesseista ja asiakaslähtöisestä konseptista sekä niihin liittyvistä alakäsitteistä kuten tapahtumasuunnittelu, tapahtumatoteutus, markkinointi, jälkimarkkinointi ja palaute, tapahtumakonsepti, asiakasymmärrys ja asiakaskokemus. Teoreettisessa viitekehyksessä haluttiin luoda kuva tapahtuman järjestämisen vaiheista sekä sen suunnittelusta. Tapahtuman järjestämisen kannalta myös asiakasymmärrys ja asiakaskokemus nähtiin tärkeänä tapahtumalle, sillä näiden avulla saatiin tapahtuman järjestämisestä mahdollisimman onnistunut.
Tapahtumakonseptin kehittämisessä käytettiin Stefan Moritzin palvelumuotoilumallia. Mallista toteutettiin ymmärrä- ja kehitä-vaiheet. Ymmärrä-vaiheessa kuvattiin elokuussa 2015 toteutuneen #LAUREAFLASH- opiskelijatapahtuman suunnitteluvaihe, esiteltiin tapahtuman toteutus sekä osallistujapalautteiden tulokset. Ymmärrä-vaiheen tietojen pohjalta tapahtumaa kehitettiin edelleen. Kehitä-vaiheessa käytettiin aivoriihi-menetelmää ja sen avulla kehitettiin uusi konsepti.
Lopullisena tuotoksena oli uusi tapahtumakonsepti Laurea-ammattikorkeakoulun käyttöön. Konseptissa on huomioitu onnistuneeseen tapahtumaan johtavat eri vaiheet alkaen tapahtumalajin valinnalla ja päättyen toteutukseen. Ohjeistus on luotu auttamaan Laurea-ammattikorkeakoulun seuraavia #LAUREAFLASH- opiskelijatapahtuman järjestäjiä organisoimaan vastaavanlainen tapahtuma uudestaan.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui tapahtumanjärjestämisen prosesseista ja asiakaslähtöisestä konseptista sekä niihin liittyvistä alakäsitteistä kuten tapahtumasuunnittelu, tapahtumatoteutus, markkinointi, jälkimarkkinointi ja palaute, tapahtumakonsepti, asiakasymmärrys ja asiakaskokemus. Teoreettisessa viitekehyksessä haluttiin luoda kuva tapahtuman järjestämisen vaiheista sekä sen suunnittelusta. Tapahtuman järjestämisen kannalta myös asiakasymmärrys ja asiakaskokemus nähtiin tärkeänä tapahtumalle, sillä näiden avulla saatiin tapahtuman järjestämisestä mahdollisimman onnistunut.
Tapahtumakonseptin kehittämisessä käytettiin Stefan Moritzin palvelumuotoilumallia. Mallista toteutettiin ymmärrä- ja kehitä-vaiheet. Ymmärrä-vaiheessa kuvattiin elokuussa 2015 toteutuneen #LAUREAFLASH- opiskelijatapahtuman suunnitteluvaihe, esiteltiin tapahtuman toteutus sekä osallistujapalautteiden tulokset. Ymmärrä-vaiheen tietojen pohjalta tapahtumaa kehitettiin edelleen. Kehitä-vaiheessa käytettiin aivoriihi-menetelmää ja sen avulla kehitettiin uusi konsepti.
Lopullisena tuotoksena oli uusi tapahtumakonsepti Laurea-ammattikorkeakoulun käyttöön. Konseptissa on huomioitu onnistuneeseen tapahtumaan johtavat eri vaiheet alkaen tapahtumalajin valinnalla ja päättyen toteutukseen. Ohjeistus on luotu auttamaan Laurea-ammattikorkeakoulun seuraavia #LAUREAFLASH- opiskelijatapahtuman järjestäjiä organisoimaan vastaavanlainen tapahtuma uudestaan.