Palveluasumisen palvelusetelin käyttöönoton taloudelliset vaikutukset Case: Yritys X
Halttunen, Juha (2016)
Halttunen, Juha
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275241
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää palveluasumisen palvelusetelin käyttöönoton taloudellisia vaikutuksia opinnäytetyön toimeksiantajana olevan yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen avulla selvitettiin, onko palveluasumisen palvelusetelillä rahoitettava liiketoiminta kannattavaa Yritys X:lle. Lisäksi tutkittiin toiminnan kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Työn tuloksena syntyi Yritys X:n palvelutaloille kaksi Excel-päätöksentekomallia, joiden avulla kannattavuutta voidaan seurata. Palveluasumisen palveluseteli otettiin käyttöön yrityksen toimintaympäristössä 1.7.2015.
Tutkimus toteutettiin sekä laadullisena että määrällisenä tutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen osalta aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Määrällinen tutkimusosuus keskittyi Excel-päätöksentekomalleihin. Opinnäytetyötä varten yrityksestä haastateltiin kahta henkilöä. Molemmat henkilöt ovat olleet mukana palveluasumisen palvelusetelin käyttöönottoprosessissa.
Opinnäytetyössä verrattiin palveluasumisen palveluseteliasiakkaita myös muihin asiakasryhmiin. Tutkimukset osoittivat, että palveluasumisen palveluseteleillä palvelunsa rahoittavat asiakkaat ovat Yritys X:lle kannattavia. Edellä mainitut asiakkaat ovat myös Yritys X:lle taloudellisesti kannattavampia kuin muut vertailussa olleet asiakasryhmät. Tutkimuksen yhteydessä ilmeni, että uudistuksen myötä henkilöstön vastuu on kuitenkin kasvanut niin hoiva- kuin muidenkin palveluiden osalta. Lisäksi selvisi, että vaikka palveluseteillä palvelunsa rahoittavat asiakkaat ovatkin Yritys X:lle kannattavia, on uudistuksen myötä tullut paljon sääntelyä ja ohjeistuksia, jotka on huomioitava tarkasti liiketoiminnassa. Tutkimuksessa ilmenneitä ohjeistuksien mukanaan tuomia riskejä voidaan pyrkiä kompensoimaan laajentamalla palveluntarjontaa.
Tutkimus toteutettiin sekä laadullisena että määrällisenä tutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen osalta aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Määrällinen tutkimusosuus keskittyi Excel-päätöksentekomalleihin. Opinnäytetyötä varten yrityksestä haastateltiin kahta henkilöä. Molemmat henkilöt ovat olleet mukana palveluasumisen palvelusetelin käyttöönottoprosessissa.
Opinnäytetyössä verrattiin palveluasumisen palveluseteliasiakkaita myös muihin asiakasryhmiin. Tutkimukset osoittivat, että palveluasumisen palveluseteleillä palvelunsa rahoittavat asiakkaat ovat Yritys X:lle kannattavia. Edellä mainitut asiakkaat ovat myös Yritys X:lle taloudellisesti kannattavampia kuin muut vertailussa olleet asiakasryhmät. Tutkimuksen yhteydessä ilmeni, että uudistuksen myötä henkilöstön vastuu on kuitenkin kasvanut niin hoiva- kuin muidenkin palveluiden osalta. Lisäksi selvisi, että vaikka palveluseteillä palvelunsa rahoittavat asiakkaat ovatkin Yritys X:lle kannattavia, on uudistuksen myötä tullut paljon sääntelyä ja ohjeistuksia, jotka on huomioitava tarkasti liiketoiminnassa. Tutkimuksessa ilmenneitä ohjeistuksien mukanaan tuomia riskejä voidaan pyrkiä kompensoimaan laajentamalla palveluntarjontaa.