3D-grafiikka sarjakuvan työvälineenä
Kosunen, Elisa (2016)
Kosunen, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036008
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin 3D-mallintamisen hyötyjä ja haittoja sarjakuvapiirtämisen työvälineenä, tavoitteena löytää tehokas ja aikaa säästävä tapa käyttää 3D-malleja apuna ympäristöjen luomisessa sarjakuvaan.
Opinnäytetyössä käytiin läpi perspektiivin käyttöä sarjakuvissa erilaisten havainnollistavien esimerkkien kautta. Esimerkkeinä käytettiin Jukka Tilsan, Frank Millerin ja Juanjo Guarnidon sarjakuvia, koska kaikilla on hyvin erilainen tyyli käyttää perspektiiviä ja piirtää ympäristöjä. Työssä tutkittiin myös millaisissa tilanteissa 3D-mallien käyttäminen on hyödyllistä.
Havaintojen perusteella toteutettiin opinnäytetyön toiminnallinen osio, jossa mallintamiseen käytettiin kahta 3D-ohjelmaa, 3DS Max ja Sweet Home 3D. Niiden lisäksi käytiin läpi työvaiheet siitä, miten 3D-mallit siirtyivät sarjakuvaan ja esiteltiin esimerkkejä valmiista sivuista tai sarjakuvaruuduista.
Lopputulokseksi valmistui aikaa säästävä työprosessi sarjakuvien ulko- ja sisätilojen piirtämiseen. Sisätiloja tehdessä käytetään Sweet Home 3D -ohjelmaa ja ulkotiloissa 3DS Maxia. Molemmissa tapauksissa malleista otetaan kuvakaappauksia joita hyödynnetään sarjakuvanpiirtämisessä.
Opinnäytetyöstä on hyötyä sarjakuva-alaa harrastaville tai sillä työskenteleville ihmisille, jotka haluavat nopeuttaa työskentelyään sarjakuvan taustojen piirtämisessä.
Opinnäytetyössä käytiin läpi perspektiivin käyttöä sarjakuvissa erilaisten havainnollistavien esimerkkien kautta. Esimerkkeinä käytettiin Jukka Tilsan, Frank Millerin ja Juanjo Guarnidon sarjakuvia, koska kaikilla on hyvin erilainen tyyli käyttää perspektiiviä ja piirtää ympäristöjä. Työssä tutkittiin myös millaisissa tilanteissa 3D-mallien käyttäminen on hyödyllistä.
Havaintojen perusteella toteutettiin opinnäytetyön toiminnallinen osio, jossa mallintamiseen käytettiin kahta 3D-ohjelmaa, 3DS Max ja Sweet Home 3D. Niiden lisäksi käytiin läpi työvaiheet siitä, miten 3D-mallit siirtyivät sarjakuvaan ja esiteltiin esimerkkejä valmiista sivuista tai sarjakuvaruuduista.
Lopputulokseksi valmistui aikaa säästävä työprosessi sarjakuvien ulko- ja sisätilojen piirtämiseen. Sisätiloja tehdessä käytetään Sweet Home 3D -ohjelmaa ja ulkotiloissa 3DS Maxia. Molemmissa tapauksissa malleista otetaan kuvakaappauksia joita hyödynnetään sarjakuvanpiirtämisessä.
Opinnäytetyöstä on hyötyä sarjakuva-alaa harrastaville tai sillä työskenteleville ihmisille, jotka haluavat nopeuttaa työskentelyään sarjakuvan taustojen piirtämisessä.