Osaamisen ja arvioinnin prosessin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Piitulainen, Tarja (2016)
Piitulainen, Tarja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604305689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604305689
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmää on 1.8.2015 uudistettu. Ammatillisten tutkintojen osaamistavoitteet ja ammattitaitovaatimukset on määritelty osaamisperusteisesti. Osaamisella tarkoitetaan tietoja, taitoja ja pätevyyttä. Tämä uudistus lisää joustavuutta, selkeyttä ja reagointiherkkyyttä suhteessa työelämän muuttuviin koulutustarpeisiin
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän ammattiopisto Joensuu Palvelut -oppilaitoksen hotelli-, ravintola-, ja cateringalan koulutuksen perustutkinto-opiskelijoiden ammatillisiin tutkinnon osiin oppimisen, osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ja arvioinnin prosessia. Työssä kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilussa asiakasymmärryksen saavuttamiseksi käytetään monipuolisesti erilaisia menetelmiä. Eri osapuolten osallistaminen kehittämistyöhön on hyvin oleellinen osa palvelumuotoilua. Palvelumuotoilussa on tärkeää kokemuksellinen suunnittelu. Tällä tarkoitetaan sitä, että synnytettyjä ideoita ja niistä kehitettyjä konsepteja pyritään visualisoimaan esimerkiksi kuvien ja karttojen avulla ja rakentamalla niistä konkreettisia prototyyppejä.
Asiakasymmärrystä käsittelevässä vaiheessa perehdyttiin asiakasymmärrykseen koulutusorganisaatioissa pohtien oppimista ja osaamista teoreettiselta kannalta. Aineiston analyysivaiheessa analysoitiin opiskelijatilannetta keväällä 2016 jakamalla heidät Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymässä syksyllä 2016 käyttöön otettavan opintopolkuajattelun mukaisiin ryhmiin. Yhteiskehittämistuokioissa tehtiin kehittämishaasteen rajaus ja palvelupolun kontaktipisteiden kuvaus ja järjestely. Blueprinting-kaaviossa kuvataan eri osapuolten rooleja palvelupolulla.
Kehittämistyön tuloksena on luotu Pohjois-Karjalan ammattiopisto Joensuu Palvelut -oppilaitoksen hotelli, - ravintola,- ja cateringalalle ammatillisten tutkinnonosien toteutusmalli palvelumuotoilun keinoin. Mallia on testattu kevään 2016 aikana. Saatu palaute on ollut positiivista. Opiskelijan kannalta tämä malli selkeyttää tutkinnon rakenteen ymmärtämistä. Malli on tarkoitus ottaa laajemmin käyttöön lukuvuoden 2016–2017 alussa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän ammattiopisto Joensuu Palvelut -oppilaitoksen hotelli-, ravintola-, ja cateringalan koulutuksen perustutkinto-opiskelijoiden ammatillisiin tutkinnon osiin oppimisen, osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ja arvioinnin prosessia. Työssä kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilussa asiakasymmärryksen saavuttamiseksi käytetään monipuolisesti erilaisia menetelmiä. Eri osapuolten osallistaminen kehittämistyöhön on hyvin oleellinen osa palvelumuotoilua. Palvelumuotoilussa on tärkeää kokemuksellinen suunnittelu. Tällä tarkoitetaan sitä, että synnytettyjä ideoita ja niistä kehitettyjä konsepteja pyritään visualisoimaan esimerkiksi kuvien ja karttojen avulla ja rakentamalla niistä konkreettisia prototyyppejä.
Asiakasymmärrystä käsittelevässä vaiheessa perehdyttiin asiakasymmärrykseen koulutusorganisaatioissa pohtien oppimista ja osaamista teoreettiselta kannalta. Aineiston analyysivaiheessa analysoitiin opiskelijatilannetta keväällä 2016 jakamalla heidät Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymässä syksyllä 2016 käyttöön otettavan opintopolkuajattelun mukaisiin ryhmiin. Yhteiskehittämistuokioissa tehtiin kehittämishaasteen rajaus ja palvelupolun kontaktipisteiden kuvaus ja järjestely. Blueprinting-kaaviossa kuvataan eri osapuolten rooleja palvelupolulla.
Kehittämistyön tuloksena on luotu Pohjois-Karjalan ammattiopisto Joensuu Palvelut -oppilaitoksen hotelli, - ravintola,- ja cateringalalle ammatillisten tutkinnonosien toteutusmalli palvelumuotoilun keinoin. Mallia on testattu kevään 2016 aikana. Saatu palaute on ollut positiivista. Opiskelijan kannalta tämä malli selkeyttää tutkinnon rakenteen ymmärtämistä. Malli on tarkoitus ottaa laajemmin käyttöön lukuvuoden 2016–2017 alussa.