NL Timesin Twitter-profiilin kehittäminen
Savela, Taneli (2016)
Savela, Taneli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036049
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö esittelee Alankomaissa toimivan englanninkielisen verkkouutislehden, NL Timesin, Twitter-profiilin kehittämistä ja parantamista.
Työssä käyn läpi erilaisten sosiaalisen median teorioiden käyttöä uutistyössä
lukija- ja seuraajamäärän ja näkyvyyden lisäämiseksi. Lopputuloksena on 4 kuukauden työjakso, jonka aikana työssä tarkasteltuja teorioita kokeillaan käytännössä. Tutkimustulokset ja teorioiden toimivuus on raportoitu opinnäytetyön viimeiseen lukuun. Edellä mainitut teoriat ovat koottu työhön sosiaalisen median ammattilaisilta, jotka ovat tutkineet sosiaalista mediaa, sen vaikutuksia ja toimintamalleja jo pitkään.
Opinnäytetyö esittelee teorioiden ja niiden toimivuuden lisäksi sosiaalisen median, tarkemmin Twitterin, merkitystä uutisjournalismille ja etenkin sen vaikutuksia uutisten syntymiseen ja niiden välitykseen.
Twitteristä on sen lyhyestä iästä huolimatta huomattava määrä tutkimuksia ja kirjallisuutta. Palvelun aktiivinen kehittyminen ja erilaiset uudet toiminnot ovat kuitenkin aiheuttaneet monien tutkimusten vanhentumisen. Samanaikaisesti monet yleiset sosiaalisen median tutkimukset ovat muuttuneet päteviksi myös Twitterissä, jota ne eivät välttämättä aikaisemmin, Twitterin vanhemman version aikana olleet. Tästä syystä osa ohjeista ja teorioista ovat soveltuvia myös muihin sosiaalisen median alustoihin.
Opinnäytetyön neljän kuukauden toimintajakso sijoittuu vuoden 2015 helmikuun alusta toukokuun loppuun.
Kaikki työlle asetetut tavoitteet täyttyivät ja kaikki opinnäytetyössä esitellyt toimintatavat ja metodit olivat päivittäisessä käytössä työjaksolla. Kaikki teoriat toimivat käytännössä, jopa odotettua paremmin. Uutissivusto tarjoaa päivittäistä ja mielenkiintoista sisältöä luettavaksi potentiaaliselle suurelle seuraajajoukolle, joten iso osa työstä keskittyykin tietoisuuden lisäämiseen ja houkuttelevaan kirjoitusasuun.
Opinnäytetyössä käsitellyt teoriat toivat kaikki haluttuja tuloksia. Kohdeyleisön seuraaminen takasi sen, että noin neljännes seuratuista profiileista seurasi NL Timesia takaisin, livetwiittaus nosti twiittien näkyvyyttä, hashtagien käyttö ja uutisorganisaatioiden merkitseminen toivat paljon kaivattua lisäyleisöä myös tunnetumpien profiileiden seuraajista ja kuvien käyttäminen twiiteissä sai yleisön osallistumaan sosiaalisessa mediassa huomattavasti aikaisempaa enemmän.
Lopputuloksena seuraajamäärä kasvoi yli tavoitteen, NL Timesin kotisivun kävijämäärä lähti kasvuun, toimitukseen vakiinnutettiin uusi, osallistumaan houkutteleva twiittaustyyli ja lehti sai uskottavamman, vankalla seuraajapohjalla varustetun Twitter-profiilin.
Työssä käyn läpi erilaisten sosiaalisen median teorioiden käyttöä uutistyössä
lukija- ja seuraajamäärän ja näkyvyyden lisäämiseksi. Lopputuloksena on 4 kuukauden työjakso, jonka aikana työssä tarkasteltuja teorioita kokeillaan käytännössä. Tutkimustulokset ja teorioiden toimivuus on raportoitu opinnäytetyön viimeiseen lukuun. Edellä mainitut teoriat ovat koottu työhön sosiaalisen median ammattilaisilta, jotka ovat tutkineet sosiaalista mediaa, sen vaikutuksia ja toimintamalleja jo pitkään.
Opinnäytetyö esittelee teorioiden ja niiden toimivuuden lisäksi sosiaalisen median, tarkemmin Twitterin, merkitystä uutisjournalismille ja etenkin sen vaikutuksia uutisten syntymiseen ja niiden välitykseen.
Twitteristä on sen lyhyestä iästä huolimatta huomattava määrä tutkimuksia ja kirjallisuutta. Palvelun aktiivinen kehittyminen ja erilaiset uudet toiminnot ovat kuitenkin aiheuttaneet monien tutkimusten vanhentumisen. Samanaikaisesti monet yleiset sosiaalisen median tutkimukset ovat muuttuneet päteviksi myös Twitterissä, jota ne eivät välttämättä aikaisemmin, Twitterin vanhemman version aikana olleet. Tästä syystä osa ohjeista ja teorioista ovat soveltuvia myös muihin sosiaalisen median alustoihin.
Opinnäytetyön neljän kuukauden toimintajakso sijoittuu vuoden 2015 helmikuun alusta toukokuun loppuun.
Kaikki työlle asetetut tavoitteet täyttyivät ja kaikki opinnäytetyössä esitellyt toimintatavat ja metodit olivat päivittäisessä käytössä työjaksolla. Kaikki teoriat toimivat käytännössä, jopa odotettua paremmin. Uutissivusto tarjoaa päivittäistä ja mielenkiintoista sisältöä luettavaksi potentiaaliselle suurelle seuraajajoukolle, joten iso osa työstä keskittyykin tietoisuuden lisäämiseen ja houkuttelevaan kirjoitusasuun.
Opinnäytetyössä käsitellyt teoriat toivat kaikki haluttuja tuloksia. Kohdeyleisön seuraaminen takasi sen, että noin neljännes seuratuista profiileista seurasi NL Timesia takaisin, livetwiittaus nosti twiittien näkyvyyttä, hashtagien käyttö ja uutisorganisaatioiden merkitseminen toivat paljon kaivattua lisäyleisöä myös tunnetumpien profiileiden seuraajista ja kuvien käyttäminen twiiteissä sai yleisön osallistumaan sosiaalisessa mediassa huomattavasti aikaisempaa enemmän.
Lopputuloksena seuraajamäärä kasvoi yli tavoitteen, NL Timesin kotisivun kävijämäärä lähti kasvuun, toimitukseen vakiinnutettiin uusi, osallistumaan houkutteleva twiittaustyyli ja lehti sai uskottavamman, vankalla seuraajapohjalla varustetun Twitter-profiilin.