3D-tuotanto animaatiokilpailuun
Korhonen, Vili (2016)
Korhonen, Vili
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036030
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään 3D-mallien ja niiden animaatioiden tuottamista 3D-animaatiokilpailuun. Produktiivinen osuus sisältää kilpailuun lähetettävien 3D-mallien tuotannon niiden suunnittelusta mallintamiseen ja animointiin. Kilpailuun osallistuminen on mainio tapa verrata omaa osaamistaan muiden kilpailijoiden taitoihin.
Kirjallinen teoriaosuus käsittelee 3D-ohjelmistoilla mallintamista, teksturoimista ja animoimista sekä näihin käsitteisiin liittyviä tekniikoita. Lisäksi siinä käsitellään animaation historiaa ja sen tekemiseen liittyviä perusteita. Näitä perusteita ja tekniikoita tullaan hyödyntämään opinnäytetyön produktiivisessa osiossa, ja niiden mallikohtaista käyttötapaa esitellään siellä tarkemmin.
Produktiivisen osion raportoinnissa esitellään, miten eri tekniikoita, käsitteitä ja lähteitä on käytetty malleja ja animaatioita suunnitellessa ja tehdessä. Jokaisen mallin tuotantoprosessi käydään läpi yksityiskohtaisesti suunnittelusta mallintamiseen ja animaatioiden
tekemiseen. Käytetyt ohjelmistot tuotantoprosessissa ovat 3ds Max, Mudbox, Sculptris ja Photoshop. Kilpailua varten toteutetut mallit ovat ihmisen ja lohikäärmeen hybridi, kettu sekä mystinen olento.
Lopuksi opinnäytetyön lopputulosta esitellään ja pohditaan. Siinä käydään läpi, missä onnistuttiin, mitä opittiin, ja missä olisi parantamisen varaa. Samalla käsitellään opinnäytetyötä tehdessä saatua ammatillista kasvua ja valmiutta työelämään.
Kirjallinen teoriaosuus käsittelee 3D-ohjelmistoilla mallintamista, teksturoimista ja animoimista sekä näihin käsitteisiin liittyviä tekniikoita. Lisäksi siinä käsitellään animaation historiaa ja sen tekemiseen liittyviä perusteita. Näitä perusteita ja tekniikoita tullaan hyödyntämään opinnäytetyön produktiivisessa osiossa, ja niiden mallikohtaista käyttötapaa esitellään siellä tarkemmin.
Produktiivisen osion raportoinnissa esitellään, miten eri tekniikoita, käsitteitä ja lähteitä on käytetty malleja ja animaatioita suunnitellessa ja tehdessä. Jokaisen mallin tuotantoprosessi käydään läpi yksityiskohtaisesti suunnittelusta mallintamiseen ja animaatioiden
tekemiseen. Käytetyt ohjelmistot tuotantoprosessissa ovat 3ds Max, Mudbox, Sculptris ja Photoshop. Kilpailua varten toteutetut mallit ovat ihmisen ja lohikäärmeen hybridi, kettu sekä mystinen olento.
Lopuksi opinnäytetyön lopputulosta esitellään ja pohditaan. Siinä käydään läpi, missä onnistuttiin, mitä opittiin, ja missä olisi parantamisen varaa. Samalla käsitellään opinnäytetyötä tehdessä saatua ammatillista kasvua ja valmiutta työelämään.