Uuden myyntikonseptin toteuttaminen Lean toimintamallia hyödyntäen
Litmala, Niklas (2016)
Litmala, Niklas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036072
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on uuden myyntikonseptin rakentaminen ketterästi Lean toi- mintamallia hyödyntäen. Opinnäytetyö avaa ymmärrystä siitä, kuinka Lean toimintamallia voidaan hyödyntää palveluiden tuotteistamisessa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu Leanin ja palvelumuotoilun perusteorioiden ymmärtämi- seen. Lean on resurssipulassa syntynyt filosofia, jolla pyritään parantamaan ja hahmotta- maan prosessien tehokkuutta. Leanin perusta rakentuu toisen maailmansodan jälkeiseen teollisuuteen ja resurssihallintaan, mutta soveltuu hyvin 2000-luvun palvelubisnekseen. Malli nostaa esiin myös prosessin tärkeyden. Oikea prosessi tuottaa oikeat tulokset. Kun uutta liiketoimintaa tai palvelukonseptia rakennetaan, leanin merkitys on erittäin suuri. Tällöin huk- kaa aiheuttavat tekijät voidaan pyrkiä ratkaisemaan jo ennen, kuin hukka ehtii edes tuottaa yritykselle haittaa. Tämä näkökulma tulee meitä vastaan aina kun suunnittelemme asiakkaal- le tuotettavaa arvoketjua.
Palvelumuotoilussa avataan malleja ja mahdollisuuksia, jolla ketterän kehityksen tuloksena asiakkaalle voidaan tarjota mahdollisimman laadukas asiakaskokemus. Palvelumuotoilun ulottuvuuksia tavoitellaan Lean ymmärryksen pohjalta, sekä hahmotellaan prosessiajattelun vaihtoehtoja. Palvelu on kiteytettynä prosessi, jossa asiakkaalle tuotettavat elementit tapah- tuvat tietyssä järjestyksessä asiakkaan aika-akselilla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyy uusi myyntikonsepti, joka on rakennettu kevyesti jo toimivan organisaation rinnalle. Prosessi on toteutettu Lean mallia hyödyntäen, siten että rakentuvaa tuotosta peilataan jatkuvasti käyttäjille asiakasrajapintaan.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu Leanin ja palvelumuotoilun perusteorioiden ymmärtämi- seen. Lean on resurssipulassa syntynyt filosofia, jolla pyritään parantamaan ja hahmotta- maan prosessien tehokkuutta. Leanin perusta rakentuu toisen maailmansodan jälkeiseen teollisuuteen ja resurssihallintaan, mutta soveltuu hyvin 2000-luvun palvelubisnekseen. Malli nostaa esiin myös prosessin tärkeyden. Oikea prosessi tuottaa oikeat tulokset. Kun uutta liiketoimintaa tai palvelukonseptia rakennetaan, leanin merkitys on erittäin suuri. Tällöin huk- kaa aiheuttavat tekijät voidaan pyrkiä ratkaisemaan jo ennen, kuin hukka ehtii edes tuottaa yritykselle haittaa. Tämä näkökulma tulee meitä vastaan aina kun suunnittelemme asiakkaal- le tuotettavaa arvoketjua.
Palvelumuotoilussa avataan malleja ja mahdollisuuksia, jolla ketterän kehityksen tuloksena asiakkaalle voidaan tarjota mahdollisimman laadukas asiakaskokemus. Palvelumuotoilun ulottuvuuksia tavoitellaan Lean ymmärryksen pohjalta, sekä hahmotellaan prosessiajattelun vaihtoehtoja. Palvelu on kiteytettynä prosessi, jossa asiakkaalle tuotettavat elementit tapah- tuvat tietyssä järjestyksessä asiakkaan aika-akselilla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyy uusi myyntikonsepti, joka on rakennettu kevyesti jo toimivan organisaation rinnalle. Prosessi on toteutettu Lean mallia hyödyntäen, siten että rakentuvaa tuotosta peilataan jatkuvasti käyttäjille asiakasrajapintaan.