Sukupuolisensitiivinen kasvatusote ja omaehtoinen leikki
Hannonen, Saana; Kauppila, Elisa (2016)
Hannonen, Saana
Kauppila, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036061
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkielma 3 – 5 - vuotiaiden lasten omaehtoisista leikkitilanteista päiväkodissa, jossa noudatetaan sukupuolisensitiivistä kasvatusotetta. Yhteistyökumppanina toiminut päiväkoti on ollut mukana Naisasialiitto Unionin hankkeessa Tasa-arvoinen varhaiskasvatus - Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa. Oletimme, että kyseessä olevan päiväkodin työntekijät ovat sukupuolisensitiivisestä kasvatusotteesta tietoisia, ja että tämä tietoisuus näkyy päivittäisessä lasten kohtaamisessa ja ohjauksessa.
Tässä työssä selvitetään, miten sukupuolisensitiivisen kasvatusote ilmenee päiväkodin arjessa. Työ on tutkimuksellinen, ja tutkimusmenetelmänä toimi on leikkitilanteiden havainnointi sekä lastentarhanopettajan haastattelu. Havainnointikertoja oli yhteensä 5 kappaletta, joista jokainen oli kestoltaan 30 – 60 minuuttia. Havainnointikerroilla lapset saivat leikkiä ryhmässä vapaasti. Ryhmän lastentarhanopettajan haastattelu tehtiin havainnointien jälkeen. Haastattelun tarkoitus oli täydentää ja tukea havainnoinnista saatua aineistoa sekä selvittää lastentarhanopettajan näkemyksiä sukupuolisensitiivisestä kasvatusotteesta.
Tämän opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että päiväkodissa, jossa sukupuolisensitiivisyyteen kiinnitetään huomiota lasten ohjauksessa, lapset saavat valita leikkinsä omien mielenkiinnonkohteidensa ja taitojensa mukaan. Stereotyyppiset sukupuoliroolit eivät havaintojemme perusteella ohjailleet lasten leikkivalintoja. Koska työmme on laadullinen, ei näitä tuloksia voida yleistää muihin yksiköihin: havainnoinnin ja haastattelun kohteena on vain yksi päiväkotiryhmä ja yksi lastentarhanopettaja.
Sukupuolisensitiivisyydellä pyritään purkamaan sukupuolten välisten erojen jyrkkää kahtiajakoa, ja näin mahdollistamaan yksilön vapautta tehdä valintoja omien taipumustensa ja kiinnostustensa mukaan ilman sukupuoleen liittyviä rajoituksia. Sukupuolistereotyyppisestä ajattelusta pois pyrkiminen vaatii työntekijöiltä aktiivista oman työn ja käytäntöjen reflektointia. Työstämme on yhteistyöpäiväkodille välitöntä hyötyä sen informaation tuottajana, mitä ulkopuolinen havainnointi tuo esiin. Lisäksi työmme on osa sukupuolisensitiivisyyttä ja tasa-arvokasvatusta perustelevaa julkista keskustelua.
Tässä työssä selvitetään, miten sukupuolisensitiivisen kasvatusote ilmenee päiväkodin arjessa. Työ on tutkimuksellinen, ja tutkimusmenetelmänä toimi on leikkitilanteiden havainnointi sekä lastentarhanopettajan haastattelu. Havainnointikertoja oli yhteensä 5 kappaletta, joista jokainen oli kestoltaan 30 – 60 minuuttia. Havainnointikerroilla lapset saivat leikkiä ryhmässä vapaasti. Ryhmän lastentarhanopettajan haastattelu tehtiin havainnointien jälkeen. Haastattelun tarkoitus oli täydentää ja tukea havainnoinnista saatua aineistoa sekä selvittää lastentarhanopettajan näkemyksiä sukupuolisensitiivisestä kasvatusotteesta.
Tämän opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että päiväkodissa, jossa sukupuolisensitiivisyyteen kiinnitetään huomiota lasten ohjauksessa, lapset saavat valita leikkinsä omien mielenkiinnonkohteidensa ja taitojensa mukaan. Stereotyyppiset sukupuoliroolit eivät havaintojemme perusteella ohjailleet lasten leikkivalintoja. Koska työmme on laadullinen, ei näitä tuloksia voida yleistää muihin yksiköihin: havainnoinnin ja haastattelun kohteena on vain yksi päiväkotiryhmä ja yksi lastentarhanopettaja.
Sukupuolisensitiivisyydellä pyritään purkamaan sukupuolten välisten erojen jyrkkää kahtiajakoa, ja näin mahdollistamaan yksilön vapautta tehdä valintoja omien taipumustensa ja kiinnostustensa mukaan ilman sukupuoleen liittyviä rajoituksia. Sukupuolistereotyyppisestä ajattelusta pois pyrkiminen vaatii työntekijöiltä aktiivista oman työn ja käytäntöjen reflektointia. Työstämme on yhteistyöpäiväkodille välitöntä hyötyä sen informaation tuottajana, mitä ulkopuolinen havainnointi tuo esiin. Lisäksi työmme on osa sukupuolisensitiivisyyttä ja tasa-arvokasvatusta perustelevaa julkista keskustelua.