Valmistuvien sairaanhoitajien kokemuksia lääkehoito-osaamisestaan
Lappalainen, Mira (2016)
Lappalainen, Mira
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035972
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Satakunnan ammattikorkeakoulun sairaan-hoitajaopiskelijoiden valmiuksia lääkehoidon osaamisessa sekä lääkehoidon opetuk-sen vastaavuutta lääkehoidon vaatimuksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa ke-hittämään lääkehoidon opetusta Satakunnan ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyön tilaaja oli Satakunnan sairaanhoitopiiri. He olivat kiinnostuneita val-mistuvien sairaanhoitajien omista kokemuksista lääkehoidon osaamisessa ja mahdolli-sesta tarpeista lisäkoulutukseen ja perehdytykseen heille töihin tuleville vastavalmis-tuneille sairaanhoitajille niin, että hyöty olisi molemminpuolinen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistona käytettiin valmistuvien sairaanhoitajien viimeisellä, syventävällä harjoittelulla tekemästä lääke-hoidon esseevastausta, jossa opiskelijat pohtivat oman lääkehoidon osaamisen kehit-tymistä verrattuna valmistuvien sairaanhoitajien lääkehoidon vaatimuksiin sekä kriteereihin. Aineisto koostui 11 sairaanhoitajaopiskelijan antamasta lääkehoidon tehtävästä. Vastaukset analysoitiin induktiivisellä sisällönanalyysillä.
Valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat kokivat valmiutensa lääkehoidon osalta hyväksi, mutta tietyt asiat tuntuvat epävarmoilta. Ohjatut työharjoittelut, erityisesti syventävät työharjoittelut, teoriaopinnot, laboraatiotunnit sekä lääkehoitopassi ovat edistäneet lääkehoito-osaamista. Kielteisinä asioina koettiin nettitentit sekä oma osuus oppimisesta, jota pidettiin suurena. Lääkehoidon vaatimukset koettiin laajoina ja vaativina. Lääkehoidon opetus ei vastannut valmistuvien sairaanhoitajien mielestä vaatimuksia. Kuitenkin lääkehoidon opetus antoi vastaajien mielestä hyvän pohjan lääkehoidon osaamiselle. The purpose of this thesis was to investigate the transferable skills of nursing students in pharmacological treatment and to find out how well the tuition meets the requirements of pharmacological treatment in Satakunta University of Applied Sciences.
This thesis was commissioned by health care district of Satakunta. The commissioner was interested in the personal experiences of graduating nursing students in pharmacological treatment skills. They were also interested in potential further education and introduction needs of their newly graduated employees.
The thesis was carried out using qualitative methods. The data used in this thesis comprised of assignments for pharmacological treatment, written by graduating students during the final advanced practical training period. The students were asked to reflect the development of their personal knowledge on pharmacological treatment against the institution's requirements and criteria for graduating nursing students. The final sample comprised of assignments written by 11 nursing students. Inductive content analysis was used to analyse the data.
Graduating nursing students in this study felt good about their transferable skills in pharmacological treatment but were insecure in some respects. Supervised practical training and particularly on the advanced level, theoretical studies, laboratory studies and pharmacological treatment passport were experienced as increasing pharmacological treatment skills. The students were negative about internet exams, and felt that they had too much responsibility of their own learning. The requirements of pharmacological treatment were seen as extensive and demanding. The students felt that the tuition of pharmacological treatment did not meet the requirements. However, the tuition was seen as a good foundation for pharmacological treatment skills
Opinnäytetyön tilaaja oli Satakunnan sairaanhoitopiiri. He olivat kiinnostuneita val-mistuvien sairaanhoitajien omista kokemuksista lääkehoidon osaamisessa ja mahdolli-sesta tarpeista lisäkoulutukseen ja perehdytykseen heille töihin tuleville vastavalmis-tuneille sairaanhoitajille niin, että hyöty olisi molemminpuolinen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistona käytettiin valmistuvien sairaanhoitajien viimeisellä, syventävällä harjoittelulla tekemästä lääke-hoidon esseevastausta, jossa opiskelijat pohtivat oman lääkehoidon osaamisen kehit-tymistä verrattuna valmistuvien sairaanhoitajien lääkehoidon vaatimuksiin sekä kriteereihin. Aineisto koostui 11 sairaanhoitajaopiskelijan antamasta lääkehoidon tehtävästä. Vastaukset analysoitiin induktiivisellä sisällönanalyysillä.
Valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat kokivat valmiutensa lääkehoidon osalta hyväksi, mutta tietyt asiat tuntuvat epävarmoilta. Ohjatut työharjoittelut, erityisesti syventävät työharjoittelut, teoriaopinnot, laboraatiotunnit sekä lääkehoitopassi ovat edistäneet lääkehoito-osaamista. Kielteisinä asioina koettiin nettitentit sekä oma osuus oppimisesta, jota pidettiin suurena. Lääkehoidon vaatimukset koettiin laajoina ja vaativina. Lääkehoidon opetus ei vastannut valmistuvien sairaanhoitajien mielestä vaatimuksia. Kuitenkin lääkehoidon opetus antoi vastaajien mielestä hyvän pohjan lääkehoidon osaamiselle.
This thesis was commissioned by health care district of Satakunta. The commissioner was interested in the personal experiences of graduating nursing students in pharmacological treatment skills. They were also interested in potential further education and introduction needs of their newly graduated employees.
The thesis was carried out using qualitative methods. The data used in this thesis comprised of assignments for pharmacological treatment, written by graduating students during the final advanced practical training period. The students were asked to reflect the development of their personal knowledge on pharmacological treatment against the institution's requirements and criteria for graduating nursing students. The final sample comprised of assignments written by 11 nursing students. Inductive content analysis was used to analyse the data.
Graduating nursing students in this study felt good about their transferable skills in pharmacological treatment but were insecure in some respects. Supervised practical training and particularly on the advanced level, theoretical studies, laboratory studies and pharmacological treatment passport were experienced as increasing pharmacological treatment skills. The students were negative about internet exams, and felt that they had too much responsibility of their own learning. The requirements of pharmacological treatment were seen as extensive and demanding. The students felt that the tuition of pharmacological treatment did not meet the requirements. However, the tuition was seen as a good foundation for pharmacological treatment skills