Omaohjaajamenetelmän kehittäminen Pienryhmäkoti Peipossa : työhyvinvointi ja turvallinen kiintymys
Ahonen, Heimo (2016)
Ahonen, Heimo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295605
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pureudutaan omaohjaajamenetelmän näkyväksi tekemiseen ja kehittämiseen Pienryhmäkoti Peipossa. Työntilaajana oleva Lilja kodit Oy ja sen omistama Pienryhmäkoti Peippo tarjoaa ympärivuorokautista sijaishuoltoa seitsemälle lapselle. Peipossa on tehty pitkään omaohjaajatyötä, mutta sen puutteena on ollut kirjallisen toimintatapakaavion puute. Tämän työn tarkoituksen on tehdä kirjallinen hyvin perusteltu omaohjaajamalli Pienryhmäkoti Peipon käyttöön.
Omaohjaajamenetelmällä tarkoitetaan tässä työssä yksilöllistä hoito- ja kasvatusmenetelmää lasten tai nuorten pitkä aikaiseen kasvattamiseen, hoitamiseen ja ohjaamiseen lastensuojelulaitoksessa. Omaoh-jaaja työtä tehdään omalla persoonalla ja omaohjaajasuhteita on erilaisia. Omaohjaajan tehtävät ja tavoitteet pysyvät kuitenkin samoina omaohjattavasta riippumatta.
Tehtävää kehitystyötä tarkastellaan työhyvinvoinnin, kiintymyssuhteen ja turvallisen kiintymyksen näkökulmista. Tavoitteena on luoda pienryhmäkoti Peipolle omaohjaajamalli, joka tukee omaohjaajan ja omaohjattavan välistä tunnesuhdetta sekä auttaa omaohjaajaa jaksamaan mahdollisimman hyvin työssään. Tässä opinnäytetyössä esiteltävään omaohjaajamalliin sisältyy myös ideoita, joita voidaan pohtia yhdessä työyhteisönä/ yhteisöinä. Omaohjaajamalli esitellään myös alan kilpailutuksissa ja näin se toimii tärkeänä esitteenä sijoittaville kunnille. Esiteltävä omaohjaajamalli voidaan ottaa käyttöön missä tahansa lastensuojeluyksikössä pienin muokkauksin tai sitä voidaan käyttää tukena omanomaohjaaja malliin luomiseen tai kehittämiseen.
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus. Menetelminä kehitystyössä on käytetty osallistuvaa havainnoin-tia, kokemukseen perustuvaa tietoa ja kirjallista aineistoa.
Kehitystyöntuloksiin ja arviointiin vedoten voidaan todeta, että työlle asetetut tavoitteet on lähes täy-dellisesti saavutettu. Peipolla on nyt kirjattu ja hyvin perusteltu omaohjaajamalli. Tämä malli sisältää erityispiirteitä joiden voidaan katsoa tukevan hyvin työhyvinvointia, kiintymyssuhdetta ja turvallista kiintymystä. Samalla huomataan kuitenkin että omaohjaajamallin toimivuus testataan käytännössä vas-ta tulevien vuosien aikana, kun malli on otettu käyttöön, siihen työyhteisönä tehtyine muutoksineen.
Omaohjaajamenetelmällä tarkoitetaan tässä työssä yksilöllistä hoito- ja kasvatusmenetelmää lasten tai nuorten pitkä aikaiseen kasvattamiseen, hoitamiseen ja ohjaamiseen lastensuojelulaitoksessa. Omaoh-jaaja työtä tehdään omalla persoonalla ja omaohjaajasuhteita on erilaisia. Omaohjaajan tehtävät ja tavoitteet pysyvät kuitenkin samoina omaohjattavasta riippumatta.
Tehtävää kehitystyötä tarkastellaan työhyvinvoinnin, kiintymyssuhteen ja turvallisen kiintymyksen näkökulmista. Tavoitteena on luoda pienryhmäkoti Peipolle omaohjaajamalli, joka tukee omaohjaajan ja omaohjattavan välistä tunnesuhdetta sekä auttaa omaohjaajaa jaksamaan mahdollisimman hyvin työssään. Tässä opinnäytetyössä esiteltävään omaohjaajamalliin sisältyy myös ideoita, joita voidaan pohtia yhdessä työyhteisönä/ yhteisöinä. Omaohjaajamalli esitellään myös alan kilpailutuksissa ja näin se toimii tärkeänä esitteenä sijoittaville kunnille. Esiteltävä omaohjaajamalli voidaan ottaa käyttöön missä tahansa lastensuojeluyksikössä pienin muokkauksin tai sitä voidaan käyttää tukena omanomaohjaaja malliin luomiseen tai kehittämiseen.
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus. Menetelminä kehitystyössä on käytetty osallistuvaa havainnoin-tia, kokemukseen perustuvaa tietoa ja kirjallista aineistoa.
Kehitystyöntuloksiin ja arviointiin vedoten voidaan todeta, että työlle asetetut tavoitteet on lähes täy-dellisesti saavutettu. Peipolla on nyt kirjattu ja hyvin perusteltu omaohjaajamalli. Tämä malli sisältää erityispiirteitä joiden voidaan katsoa tukevan hyvin työhyvinvointia, kiintymyssuhdetta ja turvallista kiintymystä. Samalla huomataan kuitenkin että omaohjaajamallin toimivuus testataan käytännössä vas-ta tulevien vuosien aikana, kun malli on otettu käyttöön, siihen työyhteisönä tehtyine muutoksineen.