Cosplay-asu : Haarniskan suunnittelu ja toteutus Worblasta
Skinnari, Niina (2016)
Skinnari, Niina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056281
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee cosplay-asun suunnittelua ja valmistusta. Työssä perehdytään asun suunnitteluun vaikuttaviin tekijöihin sekä valmistukseen ja sen eri vaiheisiin. Työssä tutkitaan lämmöllä muokattavan materiaalin, Worblan, vaikutusta haarniskan osien suunnitteluun ja työn valmistuksessa keskitytään Worblan eri työstövaiheiden kuvaamiseen.
Tutkimusmenetelminä käytetään Lamb & Kallalin Tie-mallia sekä teemahaastattelua. Tie-malli on suunnittelun pohjana ja tukena myös asun valmistuksessa. Teemahaastattelua käytettiin asiantuntijoille lähetettyjen kyselyiden laatimisessa. Työn tavoitteita ja päämääriä havainnollistetaan viitekehyksellä ja työlle määritellään tutkimuskysymykset, joihin saadaan vastaukset työn valmistuttua. Opinnäytetyön alussa avataan cosplayn historiaa ja kulttuuria.
Työ pohjautuu Blizzard Entertainmentin Diablo III peliin. Pelistä on valittu hahmo, jonka tyyliä mukaillen cosplay-asu suunniteltiin ja toteutettiin. Työssä perehdytään pelin ja hahmon tarinaan. Asun suunnittelussa esitellään suunnitteluprosessia, jossa kiinnitetään erityisesti huomiota suojusten toiminnallisuuteen. Osiossa esitellään kuvia luonnoksista sekä lopulliset esityskuvat valmistettavasta asukokonaisuudesta.
Valmistusta koskevassa kappaleessa kuvataan työprosessia kokonaisuudessaan. Työvaiheista on nostettu asun toimivuuteen ja esteettisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Kiinnitysmetodit osiossa esitellään tapoja kiinnittää suojukset asuun liikkuvuuden lisäämiseksi. Haarniskan viimeistyksessä käsitellään vaiheita, joita Worblasta valmistetuille suojuksille tulee tehdä niiden kokoamisen jälkeen. Tässä osiossa tuodaan esille erilaisia tapoja pohjustaa ja maalata suojukset.
Tutkimusmenetelminä käytetään Lamb & Kallalin Tie-mallia sekä teemahaastattelua. Tie-malli on suunnittelun pohjana ja tukena myös asun valmistuksessa. Teemahaastattelua käytettiin asiantuntijoille lähetettyjen kyselyiden laatimisessa. Työn tavoitteita ja päämääriä havainnollistetaan viitekehyksellä ja työlle määritellään tutkimuskysymykset, joihin saadaan vastaukset työn valmistuttua. Opinnäytetyön alussa avataan cosplayn historiaa ja kulttuuria.
Työ pohjautuu Blizzard Entertainmentin Diablo III peliin. Pelistä on valittu hahmo, jonka tyyliä mukaillen cosplay-asu suunniteltiin ja toteutettiin. Työssä perehdytään pelin ja hahmon tarinaan. Asun suunnittelussa esitellään suunnitteluprosessia, jossa kiinnitetään erityisesti huomiota suojusten toiminnallisuuteen. Osiossa esitellään kuvia luonnoksista sekä lopulliset esityskuvat valmistettavasta asukokonaisuudesta.
Valmistusta koskevassa kappaleessa kuvataan työprosessia kokonaisuudessaan. Työvaiheista on nostettu asun toimivuuteen ja esteettisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Kiinnitysmetodit osiossa esitellään tapoja kiinnittää suojukset asuun liikkuvuuden lisäämiseksi. Haarniskan viimeistyksessä käsitellään vaiheita, joita Worblasta valmistetuille suojuksille tulee tehdä niiden kokoamisen jälkeen. Tässä osiossa tuodaan esille erilaisia tapoja pohjustaa ja maalata suojukset.