Osallisuutta opiskeluun : kuinka ammattiin opiskelevien osallisuus ilmenee ja kuinka osallisuutta saadaan lisättyä?
Eteläaho, Emilia (2016)
Eteläaho, Emilia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025890
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on osallisuus ammattiin opiskelevien parissa. Opinnäytetyössä tarkastellaan osallisuuden toteutumista Keski-Pohjanmaan ammattiopistossa ja etsitään hyviä kehittämisideoita osallisuuden tukemiseksi ja kehittämiseksi. Osallisuus on aiheena ajankohtainen ja tärkeä. Käsitteellä osallisuus on monia tulkintamuotoja, mutta osallisuuden kokemisen voi kuvailla olevan osa hyvinvointia. Sitä kautta nuori löytää keinoja vaikuttaa yhteisöönsä, ja olemaan osa sitä. Osallisuus on myös tärkeä aihe yhteisöpedagogin ammattiosaamisesta puhuttaessa.
Työn tilaaja on Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä. Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä jakaantuu ammattiopistoon ja aikuiskoulutukseen. Keski-Pohjanmaan ammattiopistossa koulutusta järjestetään neljällä toimialalla Kokkolan ammattikampuksella ja Kokkolan hyvinvointikampuksella. Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymällä osallisuutta tuetaan esimerkiksi tutor- ja opiskelijakuntatoiminnan kautta.
Toteutin opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena haastattelujen ja kyselyiden muodossa. Haastattelin neljää osallisuuden parissa työskentelevää alan asiantuntijaa ja toteutin kyselyt Keski-Pohjanmaan ammattiopiston kolmannen vuosikurssin opiskelijoille, tutoreille sekä opiskelijakunnan hallitukselle.
Toteuttamistani kyselyistä kartoitin osallisuuden nykytilaa ammattiopistossa. Kyselyistä myös selvisi hyviä ideoita opiskelijoilta osallisuuden kehittämiseksi. Haastattelut puolestaan avasivat paljon hyviä käytäntöjä ja toimintamalleja tukemaan ja kehittämään osallisuutta.
Työn tilaaja on Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä. Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä jakaantuu ammattiopistoon ja aikuiskoulutukseen. Keski-Pohjanmaan ammattiopistossa koulutusta järjestetään neljällä toimialalla Kokkolan ammattikampuksella ja Kokkolan hyvinvointikampuksella. Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymällä osallisuutta tuetaan esimerkiksi tutor- ja opiskelijakuntatoiminnan kautta.
Toteutin opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena haastattelujen ja kyselyiden muodossa. Haastattelin neljää osallisuuden parissa työskentelevää alan asiantuntijaa ja toteutin kyselyt Keski-Pohjanmaan ammattiopiston kolmannen vuosikurssin opiskelijoille, tutoreille sekä opiskelijakunnan hallitukselle.
Toteuttamistani kyselyistä kartoitin osallisuuden nykytilaa ammattiopistossa. Kyselyistä myös selvisi hyviä ideoita opiskelijoilta osallisuuden kehittämiseksi. Haastattelut puolestaan avasivat paljon hyviä käytäntöjä ja toimintamalleja tukemaan ja kehittämään osallisuutta.