Vahvuudet voimavarana : oppaan tuottaminen kasvattajille lapsen minäkuvan ja itsetunnon vahvistamisesta
Niemelä, Henna; Saarinen, Jenna-Anette (2016)
Niemelä, Henna
Saarinen, Jenna-Anette
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046216
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli lasten minäkuvan ja itsetunnon vahvistaminen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli eräs Päijät-Hämeessä sijaitseva koulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli syventää kasvattajien ymmärrystä lasten minäkuvan ja itsetunnon vahvistamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas, jossa on välineitä ja menetelmiä kasvattajille lapsen itsetunnon tukemiseen ja minäkuvan vahvistamiseen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin 8-vuotiaille lapsille ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena oli auttaa lapsia tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja tämän avulla tukea heidän positiivista minäkuvaansa. Toiminnan lähtökohtia olivat lasten osallisuuden ja yksilöllisyyden kunnioittaminen. Toiminnan pohjalta opinnäytetyössä tuotettiin kasvattajille opas, johon koottiin erilaisia toiminnallisia harjoituksia minäkuvan vahvistamisen ja vahvuuksien tunnistamisen avuksi. Opinnäytetyössä luotua opasta voidaan hyödyntää sosiaali- ja kasvatusalalla.
Minäkuvan ja itsetunnon vahvistaminen edistää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Kuitenkin nyky-yhteiskunnassa on paljon minäkuvaan ja itsetuntoon kielteisesti vaikuttavia tekijöitä. Viime vuosina positiivinen psykologia on tullut tunnetuksi myös sosiaali- ja kasvatusalan ympäristöissä. Sen myötä tietoisuuteen on tullut myös vahvuusperustainen ajattelu sekä positiivinen pedagogiikka. Opinnäytetyö painottuu minäkuvan ja itsetunnon tarkasteluun sekä niiden vahvistamiseen vahvuuksien tunnistamisen kautta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin 8-vuotiaille lapsille ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena oli auttaa lapsia tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja tämän avulla tukea heidän positiivista minäkuvaansa. Toiminnan lähtökohtia olivat lasten osallisuuden ja yksilöllisyyden kunnioittaminen. Toiminnan pohjalta opinnäytetyössä tuotettiin kasvattajille opas, johon koottiin erilaisia toiminnallisia harjoituksia minäkuvan vahvistamisen ja vahvuuksien tunnistamisen avuksi. Opinnäytetyössä luotua opasta voidaan hyödyntää sosiaali- ja kasvatusalalla.
Minäkuvan ja itsetunnon vahvistaminen edistää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Kuitenkin nyky-yhteiskunnassa on paljon minäkuvaan ja itsetuntoon kielteisesti vaikuttavia tekijöitä. Viime vuosina positiivinen psykologia on tullut tunnetuksi myös sosiaali- ja kasvatusalan ympäristöissä. Sen myötä tietoisuuteen on tullut myös vahvuusperustainen ajattelu sekä positiivinen pedagogiikka. Opinnäytetyö painottuu minäkuvan ja itsetunnon tarkasteluun sekä niiden vahvistamiseen vahvuuksien tunnistamisen kautta.