Tutkimusmatka leikin maailmaan - 3-5-vuotiaiden lasten leikki päiväkodissa
Vesikukka, Susanna (2016)
Vesikukka, Susanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605066406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605066406
Tiivistelmä
Toteutin opinnäytetyöni laadullisena tutkimuksena, jonka aiheena oli lasten leikin tutkiminen. Tein tutkimukseni yhden päiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten lapsiryhmään, jossa lapsia oli 19. Käytin tutkimuksessa tiedonhankintakeinoina leikkitilanteiden havainnointia sekä lasten haastatteluita. Tutkimukseni pääpaino oli lasten leikin tutkimisessa ja halusin tuoda tutkimuksessani lapsen äänen kuuluviin lasten kanssa tehtyjen haastatteluiden avulla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoreen tiedon tuottaminen aiheesta, jonka pohjalta olisi mahdollista esimerkiksi kehittää yhteistyöpäiväkodin leikkitoimintaa. Tutkimukseni päätavoitteena oli tutkia 3–5-vuotiaiden lasten leikkiä päiväkodissa. Lasten leikkiin liittyen tavoitteena oli tutkia esimerkiksi millaisia leikkipaikkoja, leikkivälineitä ja vertaissuhteita leikeissä esiintyi. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia myös kasvattajan toimintaa leikkitilanteiden tukemisessa ja ohjaamisessa.
Tutkimustuloksissa tuli esiin, että lapset leikkivät ikäryhmälle ominaisia leikkejä sekä käyttivät leikeissään ikätasolle tyypillisiä leluja ja materiaaleja. Mielenkiintoista oli, että niin tytöt kuin pojat leikkivät keskenään, mutta myös yksinleikkijöitä esiintyi havainnointihetkissä. Kasvattajan toiminnasta näkyi tutkimuksessa kaksi eri puolta. Kasvattaja oli suurimmaksi osaksi leikkirauhan ylläpitäjä, mutta myös leikkiin osallistuja. Tutkimuksen myötä esiin nousi erityisesti kasvattajan läsnäolon merkitys leikkitilanteissa. Tutkimuksen tulosten mukaan lasten leikkiä vaikeuttivat melu, kiire ja toisten lasten toiminta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoreen tiedon tuottaminen aiheesta, jonka pohjalta olisi mahdollista esimerkiksi kehittää yhteistyöpäiväkodin leikkitoimintaa. Tutkimukseni päätavoitteena oli tutkia 3–5-vuotiaiden lasten leikkiä päiväkodissa. Lasten leikkiin liittyen tavoitteena oli tutkia esimerkiksi millaisia leikkipaikkoja, leikkivälineitä ja vertaissuhteita leikeissä esiintyi. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia myös kasvattajan toimintaa leikkitilanteiden tukemisessa ja ohjaamisessa.
Tutkimustuloksissa tuli esiin, että lapset leikkivät ikäryhmälle ominaisia leikkejä sekä käyttivät leikeissään ikätasolle tyypillisiä leluja ja materiaaleja. Mielenkiintoista oli, että niin tytöt kuin pojat leikkivät keskenään, mutta myös yksinleikkijöitä esiintyi havainnointihetkissä. Kasvattajan toiminnasta näkyi tutkimuksessa kaksi eri puolta. Kasvattaja oli suurimmaksi osaksi leikkirauhan ylläpitäjä, mutta myös leikkiin osallistuja. Tutkimuksen myötä esiin nousi erityisesti kasvattajan läsnäolon merkitys leikkitilanteissa. Tutkimuksen tulosten mukaan lasten leikkiä vaikeuttivat melu, kiire ja toisten lasten toiminta.