Alumiinijulkisivukaupan haasteet Venäjällä
Roosaar, Aki (2016)
Roosaar, Aki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056318
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Venäjän markkinoita alumiinikaupan toimintaympäristönä, erityisesti länsimaissa valmistettujen julkisivumateriaalien osalta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli pohtia kuvitteellisen agentuuritoimintaa harjoittavan Yritys X:n toimintaedellytyksiä menestyä myyntitoiminnassa Venäjän haastavilla markkinoilla. Opinnäytetyössä kartoitetaan alumiinijulkisivukauppaan liittyviä kysymyksiä ja tuodaan esille mahdollisia ongelmakohtia ja esteitä. Opinnäytetyö kiinnittää huomion poliittisen taustatekijän keskeiseen merkitykseen Venäjän kaupankäynnin yhteydessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin eri lähteistä kerättyjä tietoja Venäjästä toimintaympäristönä. Empiirisessä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää kehittävän tapaustutkimuksen muodossa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin syksyllä 2015 ja keväällä 2016 ja analysoitiin kevään 2016 aikana.
Opinnäytetyön ja aiempien tutkimusten perusteella todettiin, että Venäjä on toimintaympäristönä haastava. Täten Yritys X:n perustaminen alumiinijulkisivukaupan osalta tulisi olemaan haastava. Keskeisenä haasteena Venäjällä toimiessa oli luotettavan yhteistyökumppanin löytäminen ja erilaisten viranomaisesteiden ylittäminen, kuten esimerkiksi tulli, byrokratia ja sertifiointi. Huolimatta Venäjän tämänhetkisestä tilanteesta, joka aiheuttaa vaikeuksia myynnin kehittämiselle, nähtiin markkina-alue erittäin potentiaalisena. Venäjän tämänhetkinen rakennuskanta on enimmäkseen vanhentunutta, joten tulevina vuosina on odotettavissa laajempaa rakentamisaaltoa. Yritys X:n kannalta Venäjän liiketoiminnan onnistumiseen vaikuttavat keskeisesti tulevan agenttisopimuksen ehdot. Yritys X:n tulisi kannattavan toiminnan varmistamiseksi saada myyntisopimukset myös muista rakennusteollisuudessa käytettävistä materiaaleista sekä laajentua muilla lähimarkkinoilla.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin eri lähteistä kerättyjä tietoja Venäjästä toimintaympäristönä. Empiirisessä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää kehittävän tapaustutkimuksen muodossa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin syksyllä 2015 ja keväällä 2016 ja analysoitiin kevään 2016 aikana.
Opinnäytetyön ja aiempien tutkimusten perusteella todettiin, että Venäjä on toimintaympäristönä haastava. Täten Yritys X:n perustaminen alumiinijulkisivukaupan osalta tulisi olemaan haastava. Keskeisenä haasteena Venäjällä toimiessa oli luotettavan yhteistyökumppanin löytäminen ja erilaisten viranomaisesteiden ylittäminen, kuten esimerkiksi tulli, byrokratia ja sertifiointi. Huolimatta Venäjän tämänhetkisestä tilanteesta, joka aiheuttaa vaikeuksia myynnin kehittämiselle, nähtiin markkina-alue erittäin potentiaalisena. Venäjän tämänhetkinen rakennuskanta on enimmäkseen vanhentunutta, joten tulevina vuosina on odotettavissa laajempaa rakentamisaaltoa. Yritys X:n kannalta Venäjän liiketoiminnan onnistumiseen vaikuttavat keskeisesti tulevan agenttisopimuksen ehdot. Yritys X:n tulisi kannattavan toiminnan varmistamiseksi saada myyntisopimukset myös muista rakennusteollisuudessa käytettävistä materiaaleista sekä laajentua muilla lähimarkkinoilla.