Maahanmuuttajien neuvonta : Työnkuva neuvojan näkökulmasta
Pajari, Miia; Takala, Elina (2010)
Pajari, Miia
Takala, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003125603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003125603
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tampereen kaupungin maahanmuuttajien omakielisten neuvojien työnkuvaa ja työn sisältöä sekä työn kehittämisen tarpeita. Tutkimuksen lähtökohtana oli neuvojien omakohtaiset näkemykset työstään.
Tutkimus oli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2009. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu yksilöhaastattelu, joka toteutettiin viidelle neuvojalle. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen. Teoreettisena viitekehyksenä oli ohjaus- ja neuvontatyö sekä palveluohjaus.
Maahanmuuttajien neuvojien työnkuva koostuu asiakkaiden neuvomisesta, ohjaamisesta ja kuuntelemisesta. Neuvojat antavat tietoa viranomaisista ja palvelujärjestelmästä sekä toimivat tiedonvälittäjinä asiakkaiden ja viranomaisten välillä. Neuvojat käyttävät työssään sekä äidinkieltään tai äidinkieleen verrattavissa olevaa kieltä että suomen kieltä. Neuvojat kokivat, että heidän työnkuvansa eri osa-alueita tulisi selkeyttää niin viranomaisille kuin asiakkaillekin.
Neuvojat näkivät työssään useita kehittämisen alueita. Työn kehittämisen kohteet liittyivät työtilan kehittämiseen kuten kopiokoneen sekä työpuhelinten ja -sähköpostin hankintaan. Koulutuksiin neuvojat kaipasivat lisää tietoa muuttuvista asioista. Henkilökohtaisen kehityksen aiheiksi nousivat suomen kielen parantaminen ja palvelujärjestelmän tunteminen. Organisaation taholta toivottiin työaikojen kehittämistä sekä työnkuvan ja -sisällön selkeyttämistä liittyen esimerkiksi seurantalomakkeen käyttämiseen. Neuvojien työtä tulisi kehittää sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Valtakunnallisen kehittämisen avulla voitaisiin vaikuttaa neuvojien ammattikunnan ja ammatillisen kuvan kehittämiseen.
Tutkimus oli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2009. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu yksilöhaastattelu, joka toteutettiin viidelle neuvojalle. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen. Teoreettisena viitekehyksenä oli ohjaus- ja neuvontatyö sekä palveluohjaus.
Maahanmuuttajien neuvojien työnkuva koostuu asiakkaiden neuvomisesta, ohjaamisesta ja kuuntelemisesta. Neuvojat antavat tietoa viranomaisista ja palvelujärjestelmästä sekä toimivat tiedonvälittäjinä asiakkaiden ja viranomaisten välillä. Neuvojat käyttävät työssään sekä äidinkieltään tai äidinkieleen verrattavissa olevaa kieltä että suomen kieltä. Neuvojat kokivat, että heidän työnkuvansa eri osa-alueita tulisi selkeyttää niin viranomaisille kuin asiakkaillekin.
Neuvojat näkivät työssään useita kehittämisen alueita. Työn kehittämisen kohteet liittyivät työtilan kehittämiseen kuten kopiokoneen sekä työpuhelinten ja -sähköpostin hankintaan. Koulutuksiin neuvojat kaipasivat lisää tietoa muuttuvista asioista. Henkilökohtaisen kehityksen aiheiksi nousivat suomen kielen parantaminen ja palvelujärjestelmän tunteminen. Organisaation taholta toivottiin työaikojen kehittämistä sekä työnkuvan ja -sisällön selkeyttämistä liittyen esimerkiksi seurantalomakkeen käyttämiseen. Neuvojien työtä tulisi kehittää sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Valtakunnallisen kehittämisen avulla voitaisiin vaikuttaa neuvojien ammattikunnan ja ammatillisen kuvan kehittämiseen.