Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Vauhtia ohjaukseen : työväline mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisyksikköön
Ruohomäki, Mari; Varjo, Maria (2016)
Ruohomäki, Mari
Varjo, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096632
Tiivistelmä
Kehittämistyömme tehtävänä oli tuottaa työväline laadukkaaseen palveluohjaukseen Turussa Ykköskoti Artukaisten ohjaajille. Työvälineeksi muodostui palveluohjauskansio. Tavoitteena oli lisätä ohjaajien tietämystä kolmannen sektorin mielenterveys- ja päihdeasiakkaille suunnatuista palveluista Turun alueelle ja palveluohjauskansion avulla helpottaa sekä selkeyttää ohjaustyötä. Lähtökohtana palveluohjauskansiolle oli palveluiden pirstaleisuus sekä asiakkaiden palveluntarpeiden kasvu. Kehittämistyö toteutettiin yhdessä työelämäkumppanin kanssa. Ykköskoti Artukainen tarjoaa asumista mielenterveys- ja päihdekuntoutujille nuoresta vanhempaan asiakkaaseen.
Kehittämistyömme teoria rakentuu mielenterveys- ja päihdepalvelujen tuottajista, palveluohjauksesta ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden palveluohjauksen erityispiirteistä. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden tuottajissa keskitymme enemmän kolmannen sektorin palveluiden tuottajiin. Kehittämisen menetelminä käytettiin kirjallisuuteen tutustumista, kehittämishankepäiväkirjoja, kehittämishankesuunnitelman tekemistä, dialogista yhteistyötä työyhteisön kanssa sekä osallistuvaa havainnointia. Kehittämistyön prosessi eteni spiraalimallin mukaan. Spiraalimallissa tehtävä, organisointi, toteutus ja arviointi muodostavat kehän. Toiminta jatkuu aina uusilla kehillä, joissa edellisen vaiheen tuotos arvioidaan joka kerta uudelleen. Kehittämistyön etenemisen kannalta reflektiivisyys, arviointi ja vuorovaikutus työyhteisön kanssa olivat tärkeitä.
Tuotoksena syntyi palveluohjauskansio kolmannen sektorin mielenterveys- ja päihdepalveluiden tarjoajista Turun alueella. Palveluohjauskansion pilotointivaiheessa kansion pohjalta syntyi vielä palveluohjauslomake asiakkaita varten. Palveluohjauskansio on suunnattu ohjaajille. He voivat käyttää sitä esimerkiksi päivitettäessä asiakkaan kuntoutumissuunnitelmaa ja kartoitettaessa asiakkaalle sopivia talon ulkopuolisia kuntoutusta tukevia palveluita. Valmis tuotos otettiin innolla vastaan. Kehittämistyömme vastasi asetettuja tavoitteita ja olemme itse siihen tyytyväisiä. Kehittämistyön prosessi oli antoisa ja opettavainen. Palveluohjauskansiota on tarkoitus päivittää työntekijöiden toimesta tietojen muuttuessa.
Kehittämistyömme teoria rakentuu mielenterveys- ja päihdepalvelujen tuottajista, palveluohjauksesta ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden palveluohjauksen erityispiirteistä. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden tuottajissa keskitymme enemmän kolmannen sektorin palveluiden tuottajiin. Kehittämisen menetelminä käytettiin kirjallisuuteen tutustumista, kehittämishankepäiväkirjoja, kehittämishankesuunnitelman tekemistä, dialogista yhteistyötä työyhteisön kanssa sekä osallistuvaa havainnointia. Kehittämistyön prosessi eteni spiraalimallin mukaan. Spiraalimallissa tehtävä, organisointi, toteutus ja arviointi muodostavat kehän. Toiminta jatkuu aina uusilla kehillä, joissa edellisen vaiheen tuotos arvioidaan joka kerta uudelleen. Kehittämistyön etenemisen kannalta reflektiivisyys, arviointi ja vuorovaikutus työyhteisön kanssa olivat tärkeitä.
Tuotoksena syntyi palveluohjauskansio kolmannen sektorin mielenterveys- ja päihdepalveluiden tarjoajista Turun alueella. Palveluohjauskansion pilotointivaiheessa kansion pohjalta syntyi vielä palveluohjauslomake asiakkaita varten. Palveluohjauskansio on suunnattu ohjaajille. He voivat käyttää sitä esimerkiksi päivitettäessä asiakkaan kuntoutumissuunnitelmaa ja kartoitettaessa asiakkaalle sopivia talon ulkopuolisia kuntoutusta tukevia palveluita. Valmis tuotos otettiin innolla vastaan. Kehittämistyömme vastasi asetettuja tavoitteita ja olemme itse siihen tyytyväisiä. Kehittämistyön prosessi oli antoisa ja opettavainen. Palveluohjauskansiota on tarkoitus päivittää työntekijöiden toimesta tietojen muuttuessa.