Inkludering av barn med utländsk bakgrund i dagvården : En kvalitativ undersökning kring dagvårdspersonalens syn på inkludering av barn med utländsk bakgrund vid samlingen
Ömossa, Veronica; Nybond, Emilia (2016)
Ömossa, Veronica
Nybond, Emilia
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096631
Tiivistelmä
Syftet med vårt lärdomsprov är att undersöka hur dagvårdspersonalen går tillväga för att inkludera barn med utländsk bakgrund vid samlingen. Lärdomsprovets centrala frågeställningar är vilka strategier dagvårdspersonalen använder sig av för att inkludera barn med utländsk bakgrund vid samlingen, hurdana utmaningar som finns vid samlingen när det gäller inkludering av barn med utländsk bakgrund och vilka möjligheter personalen ser vid inkludering av barn med utländsk bakgrund.
Den första delen av lärdomsprovet behandlar dagvården i Finland och mångkulturellt arbete inom dagvården medan den andra delen behandlar samling och inkludering vid samlingen. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med fem barnträdgårdslärare.
Resultatet av vår undersökning visar att dagvårdspersonalen använder sig av bilder, bildscheman, kroppsspråk och konkreta föremål vid samlingen för att inkludera barn med utländsk bakgrund. Undersökning visar att svårigheter uppstår när det blir missförstånd eller när barnets intresse och koncentration inte fångas. Att anpassa innehållet i samlingen enligt alla barns behov, kan vara en utmaning. Att inkludera barn med utländsk bakgrund ger möjligheter åt både personalen och barnen att få ett mångkulturellt tankesätt. The purpose of this thesis is to examine the ways that daycare personnel use with children with foreign background during circle time. The central issues of this thesis are what strategies daycare personnel use during circle time, what type of difficulties and possibilities the staff see when including children with foreign background.
The first section of this thesis describes the daycare system in Finland and multicultural work in daycare enviroment. The second section describes the meaning of circle time and the including of the children with foreign background during circle time. The research was made by qualitative interviews with five kindergarten teachers.
The result of our research shows that daycare personnel are using pictures, picture schedules, body language and concrete objects during circle time to include children with foreign background.
Research is showing that difficulties occur because of misunderstandings and difficulties getting the childs interest and attention. It can be challenging to adapt the circle time content by every childs needs. To include children with foreign background gives possibilities to staff members and other children to have a multicultural way of thinking.
Den första delen av lärdomsprovet behandlar dagvården i Finland och mångkulturellt arbete inom dagvården medan den andra delen behandlar samling och inkludering vid samlingen. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med fem barnträdgårdslärare.
Resultatet av vår undersökning visar att dagvårdspersonalen använder sig av bilder, bildscheman, kroppsspråk och konkreta föremål vid samlingen för att inkludera barn med utländsk bakgrund. Undersökning visar att svårigheter uppstår när det blir missförstånd eller när barnets intresse och koncentration inte fångas. Att anpassa innehållet i samlingen enligt alla barns behov, kan vara en utmaning. Att inkludera barn med utländsk bakgrund ger möjligheter åt både personalen och barnen att få ett mångkulturellt tankesätt.
The first section of this thesis describes the daycare system in Finland and multicultural work in daycare enviroment. The second section describes the meaning of circle time and the including of the children with foreign background during circle time. The research was made by qualitative interviews with five kindergarten teachers.
The result of our research shows that daycare personnel are using pictures, picture schedules, body language and concrete objects during circle time to include children with foreign background.
Research is showing that difficulties occur because of misunderstandings and difficulties getting the childs interest and attention. It can be challenging to adapt the circle time content by every childs needs. To include children with foreign background gives possibilities to staff members and other children to have a multicultural way of thinking.