Ungdomars hälsa : En kvantitativ studie om ungas psykiska hälsa, deras motions- och sömnvanor samt hälsovårdarens roll i skolan
Koskela, Sofia; Lundström, Jesper; Holmström, Annika; Åkerlund, Jonna; Byggmästar, Jessica; Nygård, Sara; Lithén, Sofia; Björkgård, Sarai (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Koskela, Sofia
Lundström, Jesper
Holmström, Annika
Åkerlund, Jonna
Byggmästar, Jessica
Nygård, Sara
Lithén, Sofia
Björkgård, Sarai
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046146
Tiivistelmä
Opinnäytetyö:
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa terveys- ja hyvinvointi 8. luokkalaisten keskuudessa. Teemana on nuorten terveys ja työ on jaettu seuraaviin osiin: liikuntatottumukset ja fyysinen terveys, nukkumistottumukset, mielenterveys ja tukiresurssit, sosiaalisen median vaikutus nuorten itsetuntoon sekä nuorten suhde kouluterveydenhuoltoon.
Jokainen osa perustuu omaan teoreettiseen viitekehykseen ja taustaan. Yhteinen kyselylomake suunniteltiin eri osien pohjalta ja kvantitatiivinen tutkimus tehtiin 57:lle yläasteen opiskelijalle ruotsinkielisessä koulussa. Vastaukset kerättiin yhteiseen tietokantaan ja analysoitiin jokaisessa osiossa.
Tutkimus osoitti, että monet nuoret liikkuvat vähän ja heillä on paljon fyysisiä oireita. Noin puolet nuorista kokevat että heillä on jonkinlainen unihäiriö sekä siihen liittyviä oireita. Tytöt kokevat sosiaalisen median vaikuttavan heihin enemmän kuin pojat. Useimmat kokevat mielenterveytensä hyväksi ja että heillä on riittävästi tukiresursseja selviytyäkseen. Nuoret luottivat kouluterveydenhoitajaan ja ajattelivat että terveydenhoitaja voi auttaa heitä. Tulokset on esitetty yksityiskohtaisemmin yksittäisissä osioissa.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa terveys- ja hyvinvointi 8. luokkalaisten keskuudessa. Teemana on nuorten terveys ja työ on jaettu seuraaviin osiin: liikuntatottumukset ja fyysinen terveys, nukkumistottumukset, mielenterveys ja tukiresurssit, sosiaalisen median vaikutus nuorten itsetuntoon sekä nuorten suhde kouluterveydenhuoltoon.
Jokainen osa perustuu omaan teoreettiseen viitekehykseen ja taustaan. Yhteinen kyselylomake suunniteltiin eri osien pohjalta ja kvantitatiivinen tutkimus tehtiin 57:lle yläasteen opiskelijalle ruotsinkielisessä koulussa. Vastaukset kerättiin yhteiseen tietokantaan ja analysoitiin jokaisessa osiossa.
Tutkimus osoitti, että monet nuoret liikkuvat vähän ja heillä on paljon fyysisiä oireita. Noin puolet nuorista kokevat että heillä on jonkinlainen unihäiriö sekä siihen liittyviä oireita. Tytöt kokevat sosiaalisen median vaikuttavan heihin enemmän kuin pojat. Useimmat kokevat mielenterveytensä hyväksi ja että heillä on riittävästi tukiresursseja selviytyäkseen. Nuoret luottivat kouluterveydenhoitajaan ja ajattelivat että terveydenhoitaja voi auttaa heitä. Tulokset on esitetty yksityiskohtaisemmin yksittäisissä osioissa.