Ford - koulutusohjelman uudistaminen
Eriksson, Tomi (2016)
Eriksson, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096607
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty Oy Ford Ab:lle, ja sen tavoitteena on uudistaa Ford-mekaanikkojen koulutusohjelmaa ja sen sisältöä. Insinöörityön kohteena on koko koulutusohjelma lähiopetuksen ja verkkopohjaisen Elearning-opiskelun osalta. Myös koulutusohjelman sisältö on päivitetty vastaamaan nykyisiä tarpeita.
Koulutusohjelman ongelmana on jälleenmyyjäliikkeiden suuret erot koulutusten määrässä, mikä johtuu siitä, että mekaanikkojen lähettäminen koulutukseen on vapaaehtoista. Suurin ongelma on ollut kuitenkin uutuuskoulutuksien laiminlyönti, joka voi vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen liikkeen huoltotoimintaa kohtaan.
Tämän insinöörityön tuloksena koulutusohjelma uudistui sisällöltään. Turhia verkkokursseja poistettiin, ja tilalle tuli ajankohtaisempia ja koulutusputken kannalta tärkeämpiä kursseja. Myös verkkokoulutuksien suoritustapaa muutettiin. Vanhasta kolmannen osapuolen toimittamasta verkkopalvelusta luovuttiin ja tilalle otettiin käyttöön Fordin oma koulutusporttaali. Myös tapaa, jolla mekaanikot kutsutaan kurssille, muutettiin: aikaisempi, vapaaehtoisuuteen perustuva kutsuntatapa muutettiin tavoitteiden asetteluun perustuvaksi ja sidottiin liikkeiden bonusohjelmaan.
Uudistuksien jälkeen koulutusohjelma täyttää Ford Motor Companyn asettamat standardit jälleenmyyjien koulutuksien osalta ja parantaa asiakastyytyväisyyttä jälleenmyyjien huoltoverkostoa kohtaan. Jälleenmyyjien työtaakka koulutusohjelman seurannassa pienenee, ja koulutusmäärien erot jälleenmyyjien välillä tasoittuvat. Koko koulutusputki etenee loogisemmin ja on mielekkäämpi mekaanikoille, koska epäolennainen sisältö on poistettu.
Koulutusohjelman ongelmana on jälleenmyyjäliikkeiden suuret erot koulutusten määrässä, mikä johtuu siitä, että mekaanikkojen lähettäminen koulutukseen on vapaaehtoista. Suurin ongelma on ollut kuitenkin uutuuskoulutuksien laiminlyönti, joka voi vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen liikkeen huoltotoimintaa kohtaan.
Tämän insinöörityön tuloksena koulutusohjelma uudistui sisällöltään. Turhia verkkokursseja poistettiin, ja tilalle tuli ajankohtaisempia ja koulutusputken kannalta tärkeämpiä kursseja. Myös verkkokoulutuksien suoritustapaa muutettiin. Vanhasta kolmannen osapuolen toimittamasta verkkopalvelusta luovuttiin ja tilalle otettiin käyttöön Fordin oma koulutusporttaali. Myös tapaa, jolla mekaanikot kutsutaan kurssille, muutettiin: aikaisempi, vapaaehtoisuuteen perustuva kutsuntatapa muutettiin tavoitteiden asetteluun perustuvaksi ja sidottiin liikkeiden bonusohjelmaan.
Uudistuksien jälkeen koulutusohjelma täyttää Ford Motor Companyn asettamat standardit jälleenmyyjien koulutuksien osalta ja parantaa asiakastyytyväisyyttä jälleenmyyjien huoltoverkostoa kohtaan. Jälleenmyyjien työtaakka koulutusohjelman seurannassa pienenee, ja koulutusmäärien erot jälleenmyyjien välillä tasoittuvat. Koko koulutusputki etenee loogisemmin ja on mielekkäämpi mekaanikoille, koska epäolennainen sisältö on poistettu.