Tapahtuman järjestäminen : Koskikeskuksen ruoka- ja ravintolapäivä
Rajala, Henna (2016)
Rajala, Henna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096665
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytteen aiheena oli Tampereella sijaitsevassa kauppakeskus Koskikeskuksessa ensimmäistä kertaa järjestettävä ruoka- ja ravintolapäivän suunnittelu ja toteutus. Tapahtuma järjestettiin perjantai-iltana 1.4.2016 ja sillä tavoiteltiin näkyvyyttä kauppakeskuksen ravintolatarjonnalle sekä myynnillistä kasvua. Kohderyhmään kuuluivat kaikki ruuasta ja ruuanlaitosta kiinnostuneet Tampereen keskustan palveluita käyttävät henkilöt ikään tai sukupuoleen katsomatta. Tapahtuma toteutettiin yhteistyönä Koskikeskuksen ja sen vuokralaisina olevien yrittäjien kesken.
Teoriaosuudessa käsitellään tapahtuman järjestämistä kokonaisuutena, mihin sisältyy kaikki suunnittelusta markkinointiin ja toteutukseen. Tutkimuskysymyksinä olivat; kuinka järjestetään onnistunut tapahtuma, mikä houkuttelee asiakkaat osallistumaan tapahtumaan ja millaisilla markkinointikanavilla heidät tavoitetaan sekä onko tällaisella tapahtumalla isossa kauppakeskuksessa kysyntää yrittäjien tai asiakkaiden keskuudessa. Toiminnallisen tutkimuksen tukena arvioitavien tulosten hankkimisessa oli kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia menetelmiä palautelomakkeiden muodossa.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville tämänkaltaisen tapahtuman tehokkaimmat markkinointikanavat sekä erilaisten kanavien toivottavuus. Tuloksista selviää myös tapahtuman olleen suosittu ja toivottu niin asiakkaiden kuin yrittäjien keskuudessa. Toteutetun tapahtuman kautta esiin nousi seikkoja, joihin kannattaa vastaisuudessa kiinnittää erityistä huomiota tapahtumia järjestettäessä.
Työn lopputuloksena on pohja, minkä perusteella voi suunnitella ja toteuttaa tulevia tapahtumia kauppakeskuksissa toimijoiden toimialasta riippumatta. Tästä opinnäytteestä selviää suunnittelun eri vaiheet ja kompastuskivet, mutta myös onnistumiset ja tärkeimmät painopisteet.
Teoriaosuudessa käsitellään tapahtuman järjestämistä kokonaisuutena, mihin sisältyy kaikki suunnittelusta markkinointiin ja toteutukseen. Tutkimuskysymyksinä olivat; kuinka järjestetään onnistunut tapahtuma, mikä houkuttelee asiakkaat osallistumaan tapahtumaan ja millaisilla markkinointikanavilla heidät tavoitetaan sekä onko tällaisella tapahtumalla isossa kauppakeskuksessa kysyntää yrittäjien tai asiakkaiden keskuudessa. Toiminnallisen tutkimuksen tukena arvioitavien tulosten hankkimisessa oli kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia menetelmiä palautelomakkeiden muodossa.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville tämänkaltaisen tapahtuman tehokkaimmat markkinointikanavat sekä erilaisten kanavien toivottavuus. Tuloksista selviää myös tapahtuman olleen suosittu ja toivottu niin asiakkaiden kuin yrittäjien keskuudessa. Toteutetun tapahtuman kautta esiin nousi seikkoja, joihin kannattaa vastaisuudessa kiinnittää erityistä huomiota tapahtumia järjestettäessä.
Työn lopputuloksena on pohja, minkä perusteella voi suunnitella ja toteuttaa tulevia tapahtumia kauppakeskuksissa toimijoiden toimialasta riippumatta. Tästä opinnäytteestä selviää suunnittelun eri vaiheet ja kompastuskivet, mutta myös onnistumiset ja tärkeimmät painopisteet.