Ruokakauppa verkossa : Case K-market Neulamuikku
Heinonen, Johanna (2016)
Heinonen, Johanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096709
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada vastaus kysymykseen, mitkä tekijät toimeksiantajan potentiaaliset asiakkaat kokevat esteiksi elintarvikkeiden tilaamiselle verkkokaupasta. Kokonaistavoitteena oli luoda katsaus elintarvikkeiden verkkokauppaan Suomessa ja pohtia asiakkaan näkökulmasta syitä, miksi alan kasvu on ollut hidasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin survey-tutkimusta sähköpostilla lähetettävällä kyselylomakkeella. Kyselylomake tehtiin Webropol-ohjelmalla.
Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 82. Tuloksista ilmeni, että suurin este elintarvikkeiden verkkokaupan käytölle kyselyyn vastanneiden keskuudessa oli se, että he haluavat käydä fyysisessä myymälässä. Hintaan liittyvät syyt olivat vastoin odotuksia vähäisempiä. Vastausten perusteella potentiaalisia asiakkaita kuitenkin oli ja vastaajien keskuudessa uskottiin elintarvikkeiden verkkokaupan alan kasvuun tulevaisuudessa. Etenkin ikääntyneet ja yritykset nähtiin potentiaalisina asiakasryhminä vastaajien keskuudessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin päivittäistavarakaupan alaa sekä kilpailukeinoja 7p- mallin kautta. Jokaista kilpailukeinoa peilattiin toimeksiantajan toimintaan ja etenkin verkkokauppaan. Verkkokauppaa käsittelevässä luvussa keskeisinä asioina perehdyttiin käytettävyyteen ja ostoprosessiin sekä luotiin lyhyt katsaus elintarvikkeiden verkkokaupan alaan ja sen erityispiirteisiin. Lähemmän tarkastelun kohteeksi valittiin kaksi elintarvikkeiden verkkokauppaa, jotka eroavat kuitenkin merkittävästi toimeksiantajan verkkokaupasta ja niistä poimittiin ideoita benchmarking- tyylillä.
Opinnäytetyön pohdinta- osuudessa peilattiin tuloksia Rogersin diffuusiomalliin ja sitä kautta löydettiin syitä alan hitaaseen kasvuun, sekä pohdittiin uusien asiakasryhmien mahdollisuuksia toimeksiantajan verkkokauppaan. Opinnäytetyöstä muodostui yhtenäinen kokonaisuus, jossa asiakkaan näkökulma elintarvikkeiden verkkokaupan haasteisiin säilyi ja alan kehityskaaren vaiheeseen päästiin teoriataustan avulla kiinni. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla muun muassa erilaiset asiakassegmentit, yrityksen näkökulma elintarvikkeiden verkkokauppaan tai jokin yksittäinen osa-alue elintarvikkeiden verkkokaupassa, kuten varastointi, jakelu tai käytettävyys.
Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 82. Tuloksista ilmeni, että suurin este elintarvikkeiden verkkokaupan käytölle kyselyyn vastanneiden keskuudessa oli se, että he haluavat käydä fyysisessä myymälässä. Hintaan liittyvät syyt olivat vastoin odotuksia vähäisempiä. Vastausten perusteella potentiaalisia asiakkaita kuitenkin oli ja vastaajien keskuudessa uskottiin elintarvikkeiden verkkokaupan alan kasvuun tulevaisuudessa. Etenkin ikääntyneet ja yritykset nähtiin potentiaalisina asiakasryhminä vastaajien keskuudessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin päivittäistavarakaupan alaa sekä kilpailukeinoja 7p- mallin kautta. Jokaista kilpailukeinoa peilattiin toimeksiantajan toimintaan ja etenkin verkkokauppaan. Verkkokauppaa käsittelevässä luvussa keskeisinä asioina perehdyttiin käytettävyyteen ja ostoprosessiin sekä luotiin lyhyt katsaus elintarvikkeiden verkkokaupan alaan ja sen erityispiirteisiin. Lähemmän tarkastelun kohteeksi valittiin kaksi elintarvikkeiden verkkokauppaa, jotka eroavat kuitenkin merkittävästi toimeksiantajan verkkokaupasta ja niistä poimittiin ideoita benchmarking- tyylillä.
Opinnäytetyön pohdinta- osuudessa peilattiin tuloksia Rogersin diffuusiomalliin ja sitä kautta löydettiin syitä alan hitaaseen kasvuun, sekä pohdittiin uusien asiakasryhmien mahdollisuuksia toimeksiantajan verkkokauppaan. Opinnäytetyöstä muodostui yhtenäinen kokonaisuus, jossa asiakkaan näkökulma elintarvikkeiden verkkokaupan haasteisiin säilyi ja alan kehityskaaren vaiheeseen päästiin teoriataustan avulla kiinni. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla muun muassa erilaiset asiakassegmentit, yrityksen näkökulma elintarvikkeiden verkkokauppaan tai jokin yksittäinen osa-alue elintarvikkeiden verkkokaupassa, kuten varastointi, jakelu tai käytettävyys.