Kampiakselin asentaminen Wärtsilän pääkokoonpanossa
Ahosola, Aki (2016)
Ahosola, Aki
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106844
Tiivistelmä
Työssä suunniteltiin SolidWorks-ohjelmalla runkolaakerisatulan laakerinpalan-pidiketyökalu ja kampiakselin ohjauspalat Wärtsilän kokoonpanolinjalle W32. Työkaluilla haluttiin parannusta kokoonpanolinjan ensimmäisen asennusvaiheen työturvallisuuteen ja laatuun Lean-ajatusmallia käyttäen.
Työkalujen suunnittelutyö toteutettiin selvittämällä aluksi kokoonpanolinjalla valmistettavien moottoreiden mittoja. Selvitetyillä mitoilla voitiin vaikuttaa siihen, että suunnitellut työkalut sopivat kaikkiin moottorimalleihin, joita linjalla valmistetaan. Kokoonpanolinjalla työskentelevät asentajat toivoivat työkalujen olevan yksinkertaisia ja helppoja käsitellä.
Suunnitellut työkalut olivat rakenteeltaan yksinkertaisia. Luonnokset työkaluista syntyivät nopeasti. Työkalujen suunnittelussa hyödynnettiin useiden ammattilaisten ja yrityksien antamia neuvoja. Kampiakselin ohjauspaloista tehtiin useita erilaisia 3D-malleja, jotka muuttuivat nopeasti työn edetessä valmistusmenetelmien asettamien rajoitteiden seurauksena. Ohjauspaloista kysyttiin tarjouksia useilta yrityksiltä ja samalla tiedusteltiin ohjauspalojen mahdollisia valmistusmenetelmiä. Runkolaakerisatulan laakerinpalanpidike suunniteltiin asentajien esittämien nauha- ja naru ideoiden pohjalta. Laakerinpalanpidikkeestä tehtiin 3D-tulostuksella kaksi protoversiota, joista ensimmäistä koekäytettiin kokoonpanolinjalla. Toiseen protoversioon tehtiin teknisiä parannuksia ensimmäisen protoversion pohjalta.
Työn tuloksena saatiin toimiva runkolaakerisatulan laakerinpalanpidikkeen protoversio, jonka pohjalta tehdään virallinen työkalu Wärtsilän kokoonpanotehtaalle. Kokoonpanolinjalla työskentelevät asentajat olivat tyytyväisiä laakerinpalanpidikkeen protoversion toimivuuteen. Työn tuloksina saatiin selvitettyä myös kampiakselin ohjauspalojen eri valmistusmenetelmiä ja hintaluokka ohjauspalojen valmistukselle. Ohjauspalojen hintaluokka on vielä liian korkea eikä ohjauspaloja tilattu opinnäytetyön aikana.
Työkalujen suunnittelutyö toteutettiin selvittämällä aluksi kokoonpanolinjalla valmistettavien moottoreiden mittoja. Selvitetyillä mitoilla voitiin vaikuttaa siihen, että suunnitellut työkalut sopivat kaikkiin moottorimalleihin, joita linjalla valmistetaan. Kokoonpanolinjalla työskentelevät asentajat toivoivat työkalujen olevan yksinkertaisia ja helppoja käsitellä.
Suunnitellut työkalut olivat rakenteeltaan yksinkertaisia. Luonnokset työkaluista syntyivät nopeasti. Työkalujen suunnittelussa hyödynnettiin useiden ammattilaisten ja yrityksien antamia neuvoja. Kampiakselin ohjauspaloista tehtiin useita erilaisia 3D-malleja, jotka muuttuivat nopeasti työn edetessä valmistusmenetelmien asettamien rajoitteiden seurauksena. Ohjauspaloista kysyttiin tarjouksia useilta yrityksiltä ja samalla tiedusteltiin ohjauspalojen mahdollisia valmistusmenetelmiä. Runkolaakerisatulan laakerinpalanpidike suunniteltiin asentajien esittämien nauha- ja naru ideoiden pohjalta. Laakerinpalanpidikkeestä tehtiin 3D-tulostuksella kaksi protoversiota, joista ensimmäistä koekäytettiin kokoonpanolinjalla. Toiseen protoversioon tehtiin teknisiä parannuksia ensimmäisen protoversion pohjalta.
Työn tuloksena saatiin toimiva runkolaakerisatulan laakerinpalanpidikkeen protoversio, jonka pohjalta tehdään virallinen työkalu Wärtsilän kokoonpanotehtaalle. Kokoonpanolinjalla työskentelevät asentajat olivat tyytyväisiä laakerinpalanpidikkeen protoversion toimivuuteen. Työn tuloksina saatiin selvitettyä myös kampiakselin ohjauspalojen eri valmistusmenetelmiä ja hintaluokka ohjauspalojen valmistukselle. Ohjauspalojen hintaluokka on vielä liian korkea eikä ohjauspaloja tilattu opinnäytetyön aikana.