Huoltovaraston vastaanoton toimintojen kehittäminen
Lahtinen, Nico (2016)
Lahtinen, Nico
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295560
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Rolls-Royce Oy Ab:n huoltovaraston vastaanoton toimintojen kehittäminen. Työssä tutkittiin vastaanoton nykyisiä käytäntöjä ja etsittiin havaittuihin ongelmakohtiin ratkaisuja. Vastaanoton katsottiin kaipaavan kehittämistä ja uudistamista. Aihe oli kirjoittajalle sopiva aikaisemman työkokemuksen pohjalta.
Vastaanoton käytäntöjä tutkittiin haastattelemalla huoltovaraston työntekijöitä ja hyödyntämällä kirjoittajan omia kokemuksia. Vastaanotosta löydettiin muutamia ongelmakohtia, jotka haittasivat vastaanottajan ja muiden varastotyöntekijöiden toimintoja. Toimintoja haittaaviksi ongelmiksi havaittiin työpisteiden sijainti, alueella sijaitsevat varastopaikat, yleinen siisteys ja huono järjestys. Kehitysideat, jotka saatiin työn tuloksena pohjautuvat teoriatietoon, omiin kokemuksiin ja yhteisiin pohdintoihin työntekijöiden kanssa. Työn teoriaosuudessa kerrottiin yleisesti logistiikasta ja logististen prosessien kehittämisestä. Teoriaosuudessa keskityttiin eniten varastointiin logistiikan osa-alueista. Teoriatietoa etsittiin kirja- ja verkkolähteistä.
Teoriatiedon, omien kokemusten ja haastattelujen perusteella luodut kehitysideat vastaanoton toimintojen parantamiseen olivat järjestyksellisiä muutoksia ja logistisen prosessin kehittämiseen tarkoitetun työkalun luonti ja käyttöönotto. Varastopaikkojen siirtäminen alueelta ja työpisteiden uudelleen sijoittaminen olivat tärkeimpiä kehitysideoita. Kehitysideoiden avulla saatiin vastaanoton toiminnoista selkeämpiä ja nopeampia.
Vastaanoton käytäntöjä tutkittiin haastattelemalla huoltovaraston työntekijöitä ja hyödyntämällä kirjoittajan omia kokemuksia. Vastaanotosta löydettiin muutamia ongelmakohtia, jotka haittasivat vastaanottajan ja muiden varastotyöntekijöiden toimintoja. Toimintoja haittaaviksi ongelmiksi havaittiin työpisteiden sijainti, alueella sijaitsevat varastopaikat, yleinen siisteys ja huono järjestys. Kehitysideat, jotka saatiin työn tuloksena pohjautuvat teoriatietoon, omiin kokemuksiin ja yhteisiin pohdintoihin työntekijöiden kanssa. Työn teoriaosuudessa kerrottiin yleisesti logistiikasta ja logististen prosessien kehittämisestä. Teoriaosuudessa keskityttiin eniten varastointiin logistiikan osa-alueista. Teoriatietoa etsittiin kirja- ja verkkolähteistä.
Teoriatiedon, omien kokemusten ja haastattelujen perusteella luodut kehitysideat vastaanoton toimintojen parantamiseen olivat järjestyksellisiä muutoksia ja logistisen prosessin kehittämiseen tarkoitetun työkalun luonti ja käyttöönotto. Varastopaikkojen siirtäminen alueelta ja työpisteiden uudelleen sijoittaminen olivat tärkeimpiä kehitysideoita. Kehitysideoiden avulla saatiin vastaanoton toiminnoista selkeämpiä ja nopeampia.