Psykiatrisen potilaan kokemus hoidostaan aikuispsykiatrisella osastolla
Laaksonen, Asta (2016)
Laaksonen, Asta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kokemusmittareiden pohjalta kuvailla, millaisia ovat Pirkanmaan sairaanhoitopiirin aikuispsykiatrian osastoilla olleiden potilaiden kokemukset kokonaisvaltaisesta hoidostaan. Opinnäytetyön ongelmina oli selvittää, millainen on aikuispsykiatrian osaston potilaan kokemus saamastaan hoidosta ja palvelusta, millainen on aikuispsykiatrian osaston potilaan kokemus saamastaan tiedonsaannista, millainen on aikuispsykiatrian osaston potilaan kokemus palvelujen toimivuudesta, millainen on aikuispsykiatrian osaston potilaan kokemus läheisten huomioinnista sekä miten aikuispsykiatrian osastojen toimintaa voisi potilasnäkökulmasta katsottuna kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa aikuispsykiatrian osastojen hoitohenkilökunnan tekemästä hoitotyöstä ja palveluiden toimivuudesta sekä lisätä opinnäytetyöntekijän omaa ammattitaitoa. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Aineisto oli kerätty valmiiksi Pirkanmaan sairaanhoitopiirin aikuispsykiatrisilta osastoilta. Aineiston määrällistä osuutta analysoitiin tilastollisesti kuvaillen ja laadullista osuutta sisällön erittelyllä.
Tulosten mukaan potilaat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä sairaalassa saamaansa hoitoon ja palveluun. Potilaat kokivat, että hoitohenkilökunta oli ammattitaitoista ja tiedonsaanti oli ymmärrettävää. Heillä oli myös tarvittaessa mahdollisuus keskustella hoitohenkilökunnan kanssa ja heidän läheisiään kohdeltiin hyvin. Hyvästä kokemuksesta huolimatta osa potilaista olisi halunnut osallistua hoitonsa arviointiin aktiivisemmin sekä saada enemmän tietoa sairaudestaan, tutkimuksistaan ja lääkkeistään. Vaikka keskustelun mahdollisuus koettiin hyväksi, osa potilaista koki kuuntelun riittämättömäksi. Eniten hyvään kokemukseen heikentävästi vaikutti potilaiden kokemus toiminnan vähäisyydestä. Yli 20 prosenttia potilaista olisi kaivannut enemmän toimintaa osastohoidon aikana.
Jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää, hyödyntävätkö sairaalat kokemusasiantuntijoita kehittäessään palveluitaan. Yhdistämällä ammatillista ja kokemuksen kautta tullutta tietoa päästäisiin tarkoituksenmukaisempaan ja toimivampaan palvelukokonaisuuteen.
Tulosten mukaan potilaat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä sairaalassa saamaansa hoitoon ja palveluun. Potilaat kokivat, että hoitohenkilökunta oli ammattitaitoista ja tiedonsaanti oli ymmärrettävää. Heillä oli myös tarvittaessa mahdollisuus keskustella hoitohenkilökunnan kanssa ja heidän läheisiään kohdeltiin hyvin. Hyvästä kokemuksesta huolimatta osa potilaista olisi halunnut osallistua hoitonsa arviointiin aktiivisemmin sekä saada enemmän tietoa sairaudestaan, tutkimuksistaan ja lääkkeistään. Vaikka keskustelun mahdollisuus koettiin hyväksi, osa potilaista koki kuuntelun riittämättömäksi. Eniten hyvään kokemukseen heikentävästi vaikutti potilaiden kokemus toiminnan vähäisyydestä. Yli 20 prosenttia potilaista olisi kaivannut enemmän toimintaa osastohoidon aikana.
Jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää, hyödyntävätkö sairaalat kokemusasiantuntijoita kehittäessään palveluitaan. Yhdistämällä ammatillista ja kokemuksen kautta tullutta tietoa päästäisiin tarkoituksenmukaisempaan ja toimivampaan palvelukokonaisuuteen.