Mukautuva ja esteetön käyttöliittymä useaa laitetyyppiä tukevalle sovellukselle
Pelkonen, Ville (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096637
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää mukautuvan ja esteettömän käyttöliittymän ajankohtaiset suunnittelu- ja toteutusmenetelmät. Sen osana toteutettiin käyttöliittymä oppimissovellukseen Windows 10 -alustalle käyttäen Universal Windows Platform (UWP) -sovellusarkkitehtuuria. Lisäksi insinöörityössä tutkittiin adaptiivisen ja responsiivisen suunnittelun periaatteita, esteettömyyden merkitystä, esteettömyyttä koskevaa lainsäädäntöä ja esteettömyyden käytännön toteutusta tietoviestinnän tuotteissa. Insinöörityön tilasi suomalainen digitaalisiin oppimisratkaisuihin erikoistunut yritys. Varsinaisen sovelluksen tilaaja oli monikansallinen suuryritys.
Toteutetun sovelluksen tarkoitus oli toimia oppimisalustana tarjoamalla oppimateriaalia ja pelillistettyjä harjoituksia. Sovellusprojektin tavoitteisiin kuuluivat perustoimintojen ohella transitio Windows 8.1 -sovelluksesta, tarkkojen esteettömyyskriteerien täyttyminen, asiakkaan brändin mukainen ulkoasu, sujuva käytettävyys ja julkaisuvalmistelut Windows Store -jakelupalveluun. Lisäksi sovelluksen tuli toimia älypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla. Esteettömyyteen kiinnitettiin erityistä huomiota, ja sen toteutumista mitattiin erilaisten ohjelmistojen ja asiakkaan oman tarkistusprosessin avulla. Sovellus luotiin käyttäen C#-ohjelmointikieltä ja XAML-merkintäkieltä.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi usealla laitetyypillä toimiva Windows 10 -sovellus, joka täytti vaaditut esteettömyys- ja käytettävyyskriteerit. Sovellus julkaistaan maailmanlaajuiseen jakeluun Windows Storeen vuonna 2016. Projektin päätyttyä asiakasyritys osoitti tyytyväisyytensä ja hyväksyi projektille asetetut tavoitteet saavutetuksi.
Sovelluskehityksen ja käyttöliittymän toteutuksen aikana saatujen kokemusten perusteella esteettömyyden havaittiin olevan hyvä oletusarvo kaikille käyttöliittymille. Oikeudellisista, eettisistä ja taloudellisista syistä sitä ei tulisi laiminlyödä. Kuluttajateknologian monimuotoistuessa esteettömyys voi parantua entisestään, mutta vain jos esteettömyydelle nähdään markkina-arvoa tai sille osoitetaan riittäviä juridisia vaatimuksia. Myös useaa eri laitetyyppiä tukevat sovellukset ja palvelut tulevat yhä ajankohtaisemmiksi. Universal Windows Platform todettiin sovellusarkkitehtuurina erinomaiseksi alustaksi toteuttaa esteettömiä ja adaptiivisia sovelluksia, jotka toimivat usealla erilaisella laitteella. Mukautuvien käyttöliittymien suurimmat haasteet lienevät kuitenkin vielä edessä esimerkiksi virtuaalitodellisuuden, lisätyn todellisuuden ja pieninäyttöisten laitteiden yleistyessä.
Toteutetun sovelluksen tarkoitus oli toimia oppimisalustana tarjoamalla oppimateriaalia ja pelillistettyjä harjoituksia. Sovellusprojektin tavoitteisiin kuuluivat perustoimintojen ohella transitio Windows 8.1 -sovelluksesta, tarkkojen esteettömyyskriteerien täyttyminen, asiakkaan brändin mukainen ulkoasu, sujuva käytettävyys ja julkaisuvalmistelut Windows Store -jakelupalveluun. Lisäksi sovelluksen tuli toimia älypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla. Esteettömyyteen kiinnitettiin erityistä huomiota, ja sen toteutumista mitattiin erilaisten ohjelmistojen ja asiakkaan oman tarkistusprosessin avulla. Sovellus luotiin käyttäen C#-ohjelmointikieltä ja XAML-merkintäkieltä.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi usealla laitetyypillä toimiva Windows 10 -sovellus, joka täytti vaaditut esteettömyys- ja käytettävyyskriteerit. Sovellus julkaistaan maailmanlaajuiseen jakeluun Windows Storeen vuonna 2016. Projektin päätyttyä asiakasyritys osoitti tyytyväisyytensä ja hyväksyi projektille asetetut tavoitteet saavutetuksi.
Sovelluskehityksen ja käyttöliittymän toteutuksen aikana saatujen kokemusten perusteella esteettömyyden havaittiin olevan hyvä oletusarvo kaikille käyttöliittymille. Oikeudellisista, eettisistä ja taloudellisista syistä sitä ei tulisi laiminlyödä. Kuluttajateknologian monimuotoistuessa esteettömyys voi parantua entisestään, mutta vain jos esteettömyydelle nähdään markkina-arvoa tai sille osoitetaan riittäviä juridisia vaatimuksia. Myös useaa eri laitetyyppiä tukevat sovellukset ja palvelut tulevat yhä ajankohtaisemmiksi. Universal Windows Platform todettiin sovellusarkkitehtuurina erinomaiseksi alustaksi toteuttaa esteettömiä ja adaptiivisia sovelluksia, jotka toimivat usealla erilaisella laitteella. Mukautuvien käyttöliittymien suurimmat haasteet lienevät kuitenkin vielä edessä esimerkiksi virtuaalitodellisuuden, lisätyn todellisuuden ja pieninäyttöisten laitteiden yleistyessä.