Draama rikastamassa 5- 6- vuotiaiden leikkiä
Lammasniemi, Kristiina (2016)
Lammasniemi, Kristiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046248
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on löytää keinoja lasten leikin kehittämiseen päiväkodissa. Tavoitteena on saada lapset keskittymään pitkäkestoisempaan leikkiin draaman avulla sekä muuttaa toimintaympäristöä toimivammaksi lapsille. Draamaleikki toteutettiin neljä kertaa 5-6- vuotiaiden lasten kanssa. Kasvattaja leikki yhdessä lasten kanssa mielikuvitusleikkiä. Teoreettisessa viitekehyksessä tutkittiin leikkiä ja kasvattajan merkitystä leikissä. Tuloksia kerättiin haas-tattelemalla ja videoimalla.
Toiminnallinen työskentely lasten kanssa antaa kasvattajalle onnistumisen kokemuksia. Aikuisen oma innostunut käyttäytyminen näkyy lapsissa. Projektimme on kestänyt nyt yli kuukauden ja yhdessä tekeminen on tullut näkyväksi lapsissa, kasvattajissa ja lasten vanhemmissa. Ikäryhmittäin toimiminen on selkeästi joidenkin lasten kohdalla nostanut lapsen itsetuntoa. Lapset ovat rohkaistuneet ja heille on tullut uusia kaverisuhteita sekä kasvattajat työskentelevät yli ryhmärajojen. Uudella tavalla toimiminen tuo samalla myös haasteita. Jotkut ennestään hyviksi todetut toiminnat ovat jääneet pois tai ne muuttuivat. Esim. aamupiirikäytänteet. Kehitettäviksi asioiksi nousi mm. kasvattajien suunnitteluaika, 1-2- vuotiaiden lasten tarkempi huomioiminen ja poissaolevien kasvattajien perehdyttäminen toimintaan mukaan.
Toiminnallinen työskentely lasten kanssa antaa kasvattajalle onnistumisen kokemuksia. Aikuisen oma innostunut käyttäytyminen näkyy lapsissa. Projektimme on kestänyt nyt yli kuukauden ja yhdessä tekeminen on tullut näkyväksi lapsissa, kasvattajissa ja lasten vanhemmissa. Ikäryhmittäin toimiminen on selkeästi joidenkin lasten kohdalla nostanut lapsen itsetuntoa. Lapset ovat rohkaistuneet ja heille on tullut uusia kaverisuhteita sekä kasvattajat työskentelevät yli ryhmärajojen. Uudella tavalla toimiminen tuo samalla myös haasteita. Jotkut ennestään hyviksi todetut toiminnat ovat jääneet pois tai ne muuttuivat. Esim. aamupiirikäytänteet. Kehitettäviksi asioiksi nousi mm. kasvattajien suunnitteluaika, 1-2- vuotiaiden lasten tarkempi huomioiminen ja poissaolevien kasvattajien perehdyttäminen toimintaan mukaan.