Tarpeet ostokäyttäytymisen pohjalla : Case Keskon verkkokaupat
Katrama, Kati (2016)
Katrama, Kati
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096708
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kuluttajien psykologisten tarpeiden hyödyntämistä verkkokauppaympäristössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin kyseiset tarpeet on huomioitu tutkimukseen rajatuissa verkkokaupoissa vai onko niitä huomioitu lainkaan. Tutkimuksen alaongelmat käsittelivät sitä, millä tavoin tarpeisiin yritetään vedota ja mikä tutkittavista verkkokaupoista vaikuttaa hyödyntävän tehokkaimmin kuluttajien psykologisia tarpeita. Tämän tutkimuksen case-yrityksinä toimivat Keskon verkkokaupat. Verkkokauppoja on yhteensä yksitoista; päivittäistavarakaupan, rauta- ja erikoiskaupan sekä autokaupan toimialoilta.
Tutkimuksen suorittamiseksi aiheeseen liittyvään lähdekirjallisuuteen perehdyttiin laajalti. Näin empiiriselle tutkimukselle saatiin mahdollisimman vahva teoriapohja, johon tutkimuksen tuloksia oli mahdollista peilata. Teoreettinen viitekehys on avattu tämän opinnäytetyön toisessa luvussa.
Tämän tutkimuksen luonne on laadullinen. Tutkimuksen tarkoituksena ei ollut selvittää, mikä tutkimuksen verkkokaupoista menestyy parhaiten vaan miten asiakkaan ostopäätökseen voidaan vaikuttaa erilaisia tarpeita hyödyntämällä. Tutkimuksen toteutus sisälsi kaksi osaa: empiirisen kenttätutkimuksen sekä yksilöhaastatteluja. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina kolmelle eri Keskon verkkokauppapäällikölle huhtikuun 2016 alkupuolella. Kenttätutkimuksen osuus suoritettiin huhtikuun 2016 aikana tutkimalla Keskon verkkokauppojen sivuja. Tutkimustulokset strukturoitiin eri alalukuihin toimialojen ja haastattelun mukaan.
Tutkimusta aloitettaessa oletusarvona oli se, että näinkin suuren konsernin ollessa kyseessä verkkokauppojen välillä olisi vain pieniä eroja. Tulokset osoittivat kuitenkin, että Keskon verkkokauppojen toiminnasta löytyy merkittäviä eroavaisuuksia ja tehokkuus hyödyntää kuluttajien tarvehierarkiaa on ainakin osittain laiminlyöty jokaisessa verkkokaupassa. Opinnäytetyön viimeinen luku sisältää ehdotuksia siitä, miten kuluttajien tarpeita voitaisiin tehokkaammin hyödyntää verkkokauppaa rakennettaessa.
Tutkimuksen suorittamiseksi aiheeseen liittyvään lähdekirjallisuuteen perehdyttiin laajalti. Näin empiiriselle tutkimukselle saatiin mahdollisimman vahva teoriapohja, johon tutkimuksen tuloksia oli mahdollista peilata. Teoreettinen viitekehys on avattu tämän opinnäytetyön toisessa luvussa.
Tämän tutkimuksen luonne on laadullinen. Tutkimuksen tarkoituksena ei ollut selvittää, mikä tutkimuksen verkkokaupoista menestyy parhaiten vaan miten asiakkaan ostopäätökseen voidaan vaikuttaa erilaisia tarpeita hyödyntämällä. Tutkimuksen toteutus sisälsi kaksi osaa: empiirisen kenttätutkimuksen sekä yksilöhaastatteluja. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina kolmelle eri Keskon verkkokauppapäällikölle huhtikuun 2016 alkupuolella. Kenttätutkimuksen osuus suoritettiin huhtikuun 2016 aikana tutkimalla Keskon verkkokauppojen sivuja. Tutkimustulokset strukturoitiin eri alalukuihin toimialojen ja haastattelun mukaan.
Tutkimusta aloitettaessa oletusarvona oli se, että näinkin suuren konsernin ollessa kyseessä verkkokauppojen välillä olisi vain pieniä eroja. Tulokset osoittivat kuitenkin, että Keskon verkkokauppojen toiminnasta löytyy merkittäviä eroavaisuuksia ja tehokkuus hyödyntää kuluttajien tarvehierarkiaa on ainakin osittain laiminlyöty jokaisessa verkkokaupassa. Opinnäytetyön viimeinen luku sisältää ehdotuksia siitä, miten kuluttajien tarpeita voitaisiin tehokkaammin hyödyntää verkkokauppaa rakennettaessa.