Adolf von Becker: Ranskalainen kyrassieeri : Teoksen tutkimus, konservointi ja restaurointi
Gassanova, Ksenia (2016)
Gassanova, Ksenia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106872
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on suomalaisen taiteilijan Adolf von Beckerin Ranskalainen kyrassieeri –maalauksen tutkimus, konservointi ja restaurointi. Teos on kankaalle maalattu öljyvärimaalaus, jonka taiteilija maalasi vuonna 1859 Pariisissa. Se on kopio ranskalaisen taiteilijan Thomas Couturen maalauksesta. Maalaus kuuluu Helsingin yliopistomuseon kokoelmaan. Teos oli vuorattu ja aiemmin restauroitu ja sen merkittävimmät ongelmat olivat erittäin haurastunut vuorausliima, haurastunut ja muutamissa paikoissa repeytynyt maalauskangas sekä huolimattomasti suoritetut kittaukset ja restaurointimaalaukset, jotka erottuvat selkeästi maalauspinnasta ja häiritsevät maalauksen visuaalista hahmottamista.
Maalaus tutkittiin sekä silmämääräisesti että käyttämällä analyyttisiä tutkimusmenetelmiä kuten ultraviolettifluoresenssi- ja infrapunareflektiovalokuvausta. Maalaus valokuvattiin normaali- ja sivuvalossa ja tehtiin materiaalitutkimukset, joihin kuuluivat kuituanalyysi valomikroskoopilla, pigmenttianalyysi röntgenfluoresenssispektroskopialla, poikkileikkauksien tutkimus valomikroskoopin alla ja maalauksen materiaalien analyysi infrapunaspektroskopian avulla. Kaikki saadut tiedot ja tulokset dokumentoitiin ja maalaukselle tehtiin yksityiskohtainen vauriokartoitus.
Kuntokartoituksen ja tutkimusten tuloksien perusteella maalaukselle laadittiin konservointi- ja restaurointisuunnitelma. Maalauspinta puhdistettiin, pohjustus- ja maalikerrokset kiinnitettiin. Sen jälkeen maalauspinta suojattiin ja maalauksen taustapuolelta poistettiin vanha vuorauskangas ja vuorausliima. Kaikki repeämät ja reiät paikattiin ja maalauskankaan deformaatiot suoristettiin. Maalaus vuorattiin uudelle kankaalle. Teoksen vauriokohdat kitattiin ja restaurointimaalattiin. Konservoinnin yhteydessä ennen maalauksen vuorausta testattiin erilaisia nykyaikaisia vuorausmenetelmiä teokselle sopivan menetelmän valitsemiseksi. Konservoinnin ja restauroinnin jälkeen maalauskangas tuli stabiilimmaksi ja teoksen visuaalinen yhtenäisyys palautui.
Maalaus tutkittiin sekä silmämääräisesti että käyttämällä analyyttisiä tutkimusmenetelmiä kuten ultraviolettifluoresenssi- ja infrapunareflektiovalokuvausta. Maalaus valokuvattiin normaali- ja sivuvalossa ja tehtiin materiaalitutkimukset, joihin kuuluivat kuituanalyysi valomikroskoopilla, pigmenttianalyysi röntgenfluoresenssispektroskopialla, poikkileikkauksien tutkimus valomikroskoopin alla ja maalauksen materiaalien analyysi infrapunaspektroskopian avulla. Kaikki saadut tiedot ja tulokset dokumentoitiin ja maalaukselle tehtiin yksityiskohtainen vauriokartoitus.
Kuntokartoituksen ja tutkimusten tuloksien perusteella maalaukselle laadittiin konservointi- ja restaurointisuunnitelma. Maalauspinta puhdistettiin, pohjustus- ja maalikerrokset kiinnitettiin. Sen jälkeen maalauspinta suojattiin ja maalauksen taustapuolelta poistettiin vanha vuorauskangas ja vuorausliima. Kaikki repeämät ja reiät paikattiin ja maalauskankaan deformaatiot suoristettiin. Maalaus vuorattiin uudelle kankaalle. Teoksen vauriokohdat kitattiin ja restaurointimaalattiin. Konservoinnin yhteydessä ennen maalauksen vuorausta testattiin erilaisia nykyaikaisia vuorausmenetelmiä teokselle sopivan menetelmän valitsemiseksi. Konservoinnin ja restauroinnin jälkeen maalauskangas tuli stabiilimmaksi ja teoksen visuaalinen yhtenäisyys palautui.