Analyysityökalu verkkomainonnan kampanjoiden optimointiin
Sarvas, Heidi (2016)
Sarvas, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106863
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää verkkomainonnan kampanjoiden optimointia tehostava analyysityökalu, joka suorittaa analyysin mahdollisimman automatisoidusti.
Insinöörityön toimeksiantaja oli suomalainen reaaliaikaiseen digimarkkinointiin erikoistunut yritys. Yrityksessä oli käytössä manuaalisesti suoritettava analyysi verkkomainonnan kampanjoista saadun datan analysoimiseen. Analyysin tulosten perusteella kampanjoita optimoitiin toimimaan entistä paremmin kampanjoille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Analyysin automatisoinnilla pyrittiin minimoimaan sekä analyysin suorittamiseen käytetty työaika että analyysin manuaalisesta suorittamisesta syntyvät inhimilliset virheet.
Analyysityökalu toteutettiin Microsoft Excel ‑taulukkolaskentaohjelmalla hyödyntäen Excelin ohjelmointiympäristöä ja VBA-kieltä. Analyysin suoritus automatisoitiin niin, että datan lisäämisen jälkeen työkalun käyttäjän tarvitsi vain klikata suorituspainiketta, minkä jälkeen työkalu suoritti työläät ja monimutkaiset analyysin vaiheet. Lopuksi analyysityökalu näytti yhteenvedon analyysin tuloksista. Analyysin suorittaminen manuaalisesti kesti kolmesta neljään tuntia, kun taas automatisoidulla analyysityökalulla siihen meni keskimäärin yksi minuutti. Analyysityökalu täytti kaikki sille ennalta asetetut tavoitteet, ja toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen työkaluun.
Analyysityökalun ohella kehitettiin myös nimeämistyökalu, jolla aktiviteettien nimeäminen saatiin mahdollisimman yhtenäiseksi. Näin aktiviteettien nimistä aiheutuvat analyysin toimintaa haittaavat virheet saatiin minimoitua jo kampanjaa luotaessa.
Insinöörityön tuloksena kehitettiin sekä analyysityökalu että nimeämistyökalu. Analyysityökalua on käytetty onnistuneesti kahden pitkään jatkuneen kampanjan analysointiin. Analyysin tulosten perusteella kampanjat rakennettiin uudelleen ja ne saatiin toimimaan aikaisempaa paremmin. Nimeämistyökalu on toimeksiantajalla aktiivisessa käytössä kampanjasuunnittelussa. Analyysityökalua hyödynnetään jatkossa myös uusien työkalujen suunnittelussa. Analyysityökalusta ja nimeämistyökalusta on suunnitteilla selainpohjaiset versiot, joita voitaisiin myydä myös asiakasyritysten käyttöön.
Insinöörityön toimeksiantaja oli suomalainen reaaliaikaiseen digimarkkinointiin erikoistunut yritys. Yrityksessä oli käytössä manuaalisesti suoritettava analyysi verkkomainonnan kampanjoista saadun datan analysoimiseen. Analyysin tulosten perusteella kampanjoita optimoitiin toimimaan entistä paremmin kampanjoille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Analyysin automatisoinnilla pyrittiin minimoimaan sekä analyysin suorittamiseen käytetty työaika että analyysin manuaalisesta suorittamisesta syntyvät inhimilliset virheet.
Analyysityökalu toteutettiin Microsoft Excel ‑taulukkolaskentaohjelmalla hyödyntäen Excelin ohjelmointiympäristöä ja VBA-kieltä. Analyysin suoritus automatisoitiin niin, että datan lisäämisen jälkeen työkalun käyttäjän tarvitsi vain klikata suorituspainiketta, minkä jälkeen työkalu suoritti työläät ja monimutkaiset analyysin vaiheet. Lopuksi analyysityökalu näytti yhteenvedon analyysin tuloksista. Analyysin suorittaminen manuaalisesti kesti kolmesta neljään tuntia, kun taas automatisoidulla analyysityökalulla siihen meni keskimäärin yksi minuutti. Analyysityökalu täytti kaikki sille ennalta asetetut tavoitteet, ja toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen työkaluun.
Analyysityökalun ohella kehitettiin myös nimeämistyökalu, jolla aktiviteettien nimeäminen saatiin mahdollisimman yhtenäiseksi. Näin aktiviteettien nimistä aiheutuvat analyysin toimintaa haittaavat virheet saatiin minimoitua jo kampanjaa luotaessa.
Insinöörityön tuloksena kehitettiin sekä analyysityökalu että nimeämistyökalu. Analyysityökalua on käytetty onnistuneesti kahden pitkään jatkuneen kampanjan analysointiin. Analyysin tulosten perusteella kampanjat rakennettiin uudelleen ja ne saatiin toimimaan aikaisempaa paremmin. Nimeämistyökalu on toimeksiantajalla aktiivisessa käytössä kampanjasuunnittelussa. Analyysityökalua hyödynnetään jatkossa myös uusien työkalujen suunnittelussa. Analyysityökalusta ja nimeämistyökalusta on suunnitteilla selainpohjaiset versiot, joita voitaisiin myydä myös asiakasyritysten käyttöön.