Kongressipaikan kilpailukyky cleantech-tapahtumien isännöintipaikkana
Virkkunen, Jemina (2016)
Virkkunen, Jemina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096700
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä kansainvälisten cleantech-toimialan kongressien kongressipaikan valintaprosessiin sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Tavoitteena oli tutkia kongressipaikan ja sen ympäristön cleantech-osaamisen näkyvyyden vaikutusta kilpailuasemaan ja löytää mahdollisia kehitysehdotuksia markkinoinnin, kaupunkien ja yksittäisten kongressitalojen näkökulmasta. Opinnäytetyön keskeisin tavoite oli selvittää, voiko kongressipaikka vaikuttaa omalla ympäristöosaamisellaan ja sen markkinoinnilla positiivisesti kilpailuasemaansa alan kongressien isännöintipaikkana. Tutkimukseen osallistui cleantech-yrityksissä työskenteleviä henkilöitä, jotka vierailevat kansainvälisissä kongresseissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, puolistrukturoituna monivalintakyselynä. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä oli selvä valinta tutkimuksen tavoitteiden takia; tutkimus pyrkii arvioimaan mielipiteitä, ehdotuksia ja näkemyksiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että kongressipaikan cleantech-osaaminen ja sen näkyvyys koettiin vain jokseenkin merkittäväksi. Tutkimukseen osallistuneet cleantech-yritysten edustajat suhtautuivat kuitenkin positiivisesti cleantech-ratkaisuihin panostamisen tuomiin hyötyihin.
Tutkimustulosten ja havainnoinnin perusteella pääteltävissä on, että cleantech-osaamisen esilletuominen voi tuoda lisäarvoa kongressipaikalle mutta ei toimi ensisijaisena kilpailuvalttina. Panostaminen ympäristöosaamiseen sekä uusiin cleantech-innovaatioihin todettiin kuitenkin kannattavaksi ja hyödylliseksi pitkällä tähtäimellä sekä kongressikeskusten että kongressimaan hyvinvoinnille ja imagolle.
Jatkotutkimuskohteiksi voidaan ehdottaa laajempaa perehtymistä kansainvälisten yritysten ja järjestöjen sekä kongressidelegaattien mielipiteisiin kongressipaikkojen kehitys- ja ongelmakohdista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, puolistrukturoituna monivalintakyselynä. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä oli selvä valinta tutkimuksen tavoitteiden takia; tutkimus pyrkii arvioimaan mielipiteitä, ehdotuksia ja näkemyksiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että kongressipaikan cleantech-osaaminen ja sen näkyvyys koettiin vain jokseenkin merkittäväksi. Tutkimukseen osallistuneet cleantech-yritysten edustajat suhtautuivat kuitenkin positiivisesti cleantech-ratkaisuihin panostamisen tuomiin hyötyihin.
Tutkimustulosten ja havainnoinnin perusteella pääteltävissä on, että cleantech-osaamisen esilletuominen voi tuoda lisäarvoa kongressipaikalle mutta ei toimi ensisijaisena kilpailuvalttina. Panostaminen ympäristöosaamiseen sekä uusiin cleantech-innovaatioihin todettiin kuitenkin kannattavaksi ja hyödylliseksi pitkällä tähtäimellä sekä kongressikeskusten että kongressimaan hyvinvoinnille ja imagolle.
Jatkotutkimuskohteiksi voidaan ehdottaa laajempaa perehtymistä kansainvälisten yritysten ja järjestöjen sekä kongressidelegaattien mielipiteisiin kongressipaikkojen kehitys- ja ongelmakohdista.