"Se Pupuperhe-laulu oli kiva" : musiikki lapsen kasvun ja kehityksen tukena varhaiskasvatuksessa
Järvinen, Sari (2016)
Järvinen, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096574
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa musiikin käyttömahdollisuuksista varhaiskasvatuksessa lasten kasvun ja kehityksen tukemisen välineenä. Tavoitteena oli luoda opas varhaiskasvattajille, josta he voivat tarpeen mukaan ottaa käyttöön valmiita menetelmiä. Oppaan menetelmät pyrin valitsemaan niin, että ne olisivat helppoja toteuttaa eikä vaatisi suuria esivalmisteluja.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui viidestä toimintatuokiosta, joissa testasin oppaan menetelmiä. Toiminnallinen osuus toteutettiin eräässä Päijät-Hämeessä sijaitsevassa päiväkodin 3–5-vuotiaiden ryhmässä. Oppaan menetelmien käytännöllisyydestä ja mielekkyydestä keräsin tietoa ryhmä- ja yksilöhaastatteluilla. Lapsia haastattelin jokaisen toimintakerran loppupiirissä. Lasten kanssa käytin apuna hymiölappuja. Päiväkodin henkilöstöstä haastattelin ryhmän lastentarhanopettajaa sekä erityislastentarhanopettajaa. Heidän kanssa kävin henkilökohtaiset haastattelut. Henkilöstön kiireellisen työn vuoksi loppuhaastattelut tein sähköpostitse.
Opinnäytetyön teoriassa käsittelin musiikin vaikutusta ihmiseen, musiikkiterapiaa, musiikin terapeuttista käyttöä, varhaiskasvatusta sekä lapsen kehitystä ja hyvinvointia. Tutkimuksia musiikin vaikutuksista ja musiikkiterapiasta oli tehty paljon jo aiemmin ja musiikillisia menetelmiä oli paljon tarjolla. Valitsin oppaaseen menetelmiä, jotka tukevat lapsen itsetunnon, sosiaalisten taitojen, tunteiden käsittelyn sekä rauhoittumisen että kielen kehitystä.
Toiminnallisissa tuokioissa ja haastatteluissa selvisi, että oppaan menetelmät ovat lapsille sopivia ja mielekkäitä. Menetelmät sopivat myös niille varhaiskasvattajille, joille musiikkikasvatus ei ole tuttua. Opas nähtiin houkuttelevana ja innostavana musiikin käyttämiseen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui viidestä toimintatuokiosta, joissa testasin oppaan menetelmiä. Toiminnallinen osuus toteutettiin eräässä Päijät-Hämeessä sijaitsevassa päiväkodin 3–5-vuotiaiden ryhmässä. Oppaan menetelmien käytännöllisyydestä ja mielekkyydestä keräsin tietoa ryhmä- ja yksilöhaastatteluilla. Lapsia haastattelin jokaisen toimintakerran loppupiirissä. Lasten kanssa käytin apuna hymiölappuja. Päiväkodin henkilöstöstä haastattelin ryhmän lastentarhanopettajaa sekä erityislastentarhanopettajaa. Heidän kanssa kävin henkilökohtaiset haastattelut. Henkilöstön kiireellisen työn vuoksi loppuhaastattelut tein sähköpostitse.
Opinnäytetyön teoriassa käsittelin musiikin vaikutusta ihmiseen, musiikkiterapiaa, musiikin terapeuttista käyttöä, varhaiskasvatusta sekä lapsen kehitystä ja hyvinvointia. Tutkimuksia musiikin vaikutuksista ja musiikkiterapiasta oli tehty paljon jo aiemmin ja musiikillisia menetelmiä oli paljon tarjolla. Valitsin oppaaseen menetelmiä, jotka tukevat lapsen itsetunnon, sosiaalisten taitojen, tunteiden käsittelyn sekä rauhoittumisen että kielen kehitystä.
Toiminnallisissa tuokioissa ja haastatteluissa selvisi, että oppaan menetelmät ovat lapsille sopivia ja mielekkäitä. Menetelmät sopivat myös niille varhaiskasvattajille, joille musiikkikasvatus ei ole tuttua. Opas nähtiin houkuttelevana ja innostavana musiikin käyttämiseen varhaiskasvatuksessa.