Förhållandet mellan huvudman och agent
Willfors, Anna (2016)
Willfors, Anna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107011
Tiivistelmä
Små och medelstora företag är ofta medvetna om exportmarknadens möjligheter, dock är även hindren många. Detta arbete behandlar begreppet handelsagent, vilka fördelar en sådan medför samt hur förhållandet mellan agenten och huvudmannen fungerar. Syftet med detta arbete var att ta reda på hur ett agent-huvudman förhållande fungerar ur agentens synvinkel. I arbetets teorestiska del behandlas begrepp som operationsalternativ, handelsagent, förhållandet mellan parterna samt hur externa faktorer kan skilja sig mellan marknader. Arbetets empiriska del består av en kvalitativ undersökning med sex respondenter, därav försäljningschefen samt fem av företagets handelsagenter. Resultatet visar att samtliga agenter är nöjda med samarbetet samt att kommunikationen är den mest utmärkande positivt vägande faktorn. Small and medium sized companies are often aware of an export markets opportunities, but the impediments may be many. This thesis addresses the concept of an agency agreement, what advantages an agent brings and how the relationship between the agent and the principal works. The aim of this thesis was to get a deeper understanding of how the relationship works from the agent’s point of view. The theoretical part addresses the concept of export modes, sales agents, the relationship between the parties and how external factors may differ between markets. The empirical part consists of a qualitative study with six respondents, hence the sales manager and five of the company’s agents. The result shows that all of the agents are satisfied with the cooperation and that the communication is the most distinctive quality.