Developing a business model for company X
Tervonen, Lauri (2016)
Tervonen, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107020
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö tarkoitus on liiketoimintamallin kehittäminen turvallisuusalan konsultointi yritykselle X sen perustamiseksi. Tämä opinnäytetyö kuvaa yritys X:n palvelut suomalaiselle museosektorille erikoistuneiksi.
Opinnäytetyön käsittelemä liiketoimintamalli perustuu Alexander Osterwalderin and Yves Pigneurin kehittämään business model canvas -liiketoimintamalliin (2010, 15), joka on sekä liiketoiminnan johtamisen väline että liiketoiminnan eri tekijöiden, toimintojen ja mahdollisuuksien kuvaamisen ja analysoinnin mahdollistama työväline (kaavio 9). Business model canvas rakentuu yhdeksästä rakennuspalikasta, jotka ovat: asiakassegmentit, arvolupaus, kanavat, asiakassuhteet, tulovirrat, avainresurssit, avainaktiviteetit, avainyhteistyökumppanit ja kustannusrakenne. Business model canvas valittiin tähän opinnäytetyöhön sen joustavuuden ja selkeyden perusteella: se mahdollisti liiketoimintaidean suoraviivaisen viestinnän ja muuntamisen liiketoimintamalliksi.
Tutkimus opinnäytetyötä varten alkoi keväällä 2014, kun Laurea ammattikorkeakoulu ja Didrichsenin taidemuseo aloittivat yhteisen kehitysprojektinsa, jonka tarkoitus oli kehittää uusia innovatiivisia ratkaisuja ja sovelluksia Edvard Munch – Elämän tanssi -näyttelyn turvajärjestelyiden mahdollistamiseksi. Projekti johdettiin kolmen opiskelijan toimesta, joista yksi on tämän opinnäytetyön tekijä.
Tämän opinnäytetyön aihe, liiketoimintamallin kehittäminen, varmistui syksyllä 2014. Opinnäytetyötutkimus sisälsi alan ammattilaisten haastatteluja, kyselytutkimuksen ja kirjallisuuskatsauksen. Haastattelut ja kyselytutkimus tehtiin yhdessä opinnäytetyöryhmän toimesta. Tässä opinnäytetyön tutkimusstrategia on tapaustutkimus. Syy tapaustutkimuksen valintaan oli aiheen moniulotteisuus, aihepiirin vähäinen aiempi tutkimus ja koska opinnäytetyön keskeinen tarkoitus oli synnyttää uusia innovatiivisia ratkaisuja.
Opinnäytetyön käsittelemä liiketoimintamalli perustuu Alexander Osterwalderin and Yves Pigneurin kehittämään business model canvas -liiketoimintamalliin (2010, 15), joka on sekä liiketoiminnan johtamisen väline että liiketoiminnan eri tekijöiden, toimintojen ja mahdollisuuksien kuvaamisen ja analysoinnin mahdollistama työväline (kaavio 9). Business model canvas rakentuu yhdeksästä rakennuspalikasta, jotka ovat: asiakassegmentit, arvolupaus, kanavat, asiakassuhteet, tulovirrat, avainresurssit, avainaktiviteetit, avainyhteistyökumppanit ja kustannusrakenne. Business model canvas valittiin tähän opinnäytetyöhön sen joustavuuden ja selkeyden perusteella: se mahdollisti liiketoimintaidean suoraviivaisen viestinnän ja muuntamisen liiketoimintamalliksi.
Tutkimus opinnäytetyötä varten alkoi keväällä 2014, kun Laurea ammattikorkeakoulu ja Didrichsenin taidemuseo aloittivat yhteisen kehitysprojektinsa, jonka tarkoitus oli kehittää uusia innovatiivisia ratkaisuja ja sovelluksia Edvard Munch – Elämän tanssi -näyttelyn turvajärjestelyiden mahdollistamiseksi. Projekti johdettiin kolmen opiskelijan toimesta, joista yksi on tämän opinnäytetyön tekijä.
Tämän opinnäytetyön aihe, liiketoimintamallin kehittäminen, varmistui syksyllä 2014. Opinnäytetyötutkimus sisälsi alan ammattilaisten haastatteluja, kyselytutkimuksen ja kirjallisuuskatsauksen. Haastattelut ja kyselytutkimus tehtiin yhdessä opinnäytetyöryhmän toimesta. Tässä opinnäytetyön tutkimusstrategia on tapaustutkimus. Syy tapaustutkimuksen valintaan oli aiheen moniulotteisuus, aihepiirin vähäinen aiempi tutkimus ja koska opinnäytetyön keskeinen tarkoitus oli synnyttää uusia innovatiivisia ratkaisuja.