Ammattiliiton jäsenhankinnan kehittäminen : case: Palvelualojen ammattiliitto
Luukkonen, Jenni (2016)
Luukkonen, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096609
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö saatiin toimeksiantona Palvelualojen ammattiliitolta PAMilta. Opinnäytetyön tavoitteena on saada PAMille uutta näkökulmaa jäsenhankintaan, jota erityisesti PAMin luottamusmiehet tekevät.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen teemaan: markkinointiviestinnän keinoihin, keskittyen pääasiallisesti henkilökohtaiseen myyntityöhön ja sen eri vaiheisiin sekä ammattiliiton toimintaan liiketaloudellisesta näkökulmasta. Teoriapohjana käytetään tutkimusaihetta koskevaa kirjallisuutta sekä internet-lähteitä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa pyritään selvittämään miten luottamusmies hyödyntää markkinointiviestinnän eri keinoja uusjäsenhankinnassa sekä sitä, miten henkilökohtainen myyntityö tehdään kannattavasti ammattiliiton uusjäsenhankinnassa. Empiirisessä osuudessa tarkastellaan myös tutkimuksen toteutusta ja saatuja tuloksia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Tutkimuksessa ilmeni, että henkilökohtainen myyntityö on kannattavan jäsenhankinnan perusta, jota media- ja suoramainonta sekä tiedottaminen tukevat osaltaan. Perehtymällä paremmin henkilökohtaisen myyntityön osa-alueisiin jäsenhankinnasta saadaan entistä kannattavampaa vähemmällä vaivalla.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen teemaan: markkinointiviestinnän keinoihin, keskittyen pääasiallisesti henkilökohtaiseen myyntityöhön ja sen eri vaiheisiin sekä ammattiliiton toimintaan liiketaloudellisesta näkökulmasta. Teoriapohjana käytetään tutkimusaihetta koskevaa kirjallisuutta sekä internet-lähteitä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa pyritään selvittämään miten luottamusmies hyödyntää markkinointiviestinnän eri keinoja uusjäsenhankinnassa sekä sitä, miten henkilökohtainen myyntityö tehdään kannattavasti ammattiliiton uusjäsenhankinnassa. Empiirisessä osuudessa tarkastellaan myös tutkimuksen toteutusta ja saatuja tuloksia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Tutkimuksessa ilmeni, että henkilökohtainen myyntityö on kannattavan jäsenhankinnan perusta, jota media- ja suoramainonta sekä tiedottaminen tukevat osaltaan. Perehtymällä paremmin henkilökohtaisen myyntityön osa-alueisiin jäsenhankinnasta saadaan entistä kannattavampaa vähemmällä vaivalla.