Yrityksen www-sivut ja sisällönhallintajärjestelmä : case: AD Productions
Kiander, Mikko (2016)
Kiander, Mikko
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106950
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa www-sivut yritykselle AD Productions, jolla ei aiemmin ollut omia www-sivuja. Sivut toteutettiin Lafka Median toimesta, jonka vastuulla oli sivuston layoutin tekeminen, kuvien käsittely ja tekninen toteutus. Sivustossa oli tärkeää, että ne ovat nykyaikaiset ja helposti hallittavat.
Yksi tärkeimmistä www-sivuihin liittyvistä asioista on responsiivisuus. Responsiivisuudella tarkoitetaan sivuston muotoutumista näytön koon mukaan. CSS media-kyselyillä voidaan tehdä tyylitiedostoon katkoskohtia, joihin määritellään, mitä tyylityksiä tulee voimaan milläkin näyttökoolla. Yritysten www-sivuissa on myös olennaista, että yrityksen kohderyhmä löytää sivut. Sivuja etsitään useimmiten hakukoneilla, joten sivujen on hyvä olla hakukoneoptimoituja. Hakukoneoptimoinnissa pyritään saamaan sivut mahdollisimman korkealle hakukoneen sijoituksissa.
Sivuston toteutukseen valittiin WordPress-sisällönhallintajärjestelmä. Se toimii alustana yli 24 %:lle kaikista www-sivuista. Sillä voidaan tehdä sivustoja yksinkertaisista www-sivuista blogeihin, monimutkaisempiin portaaleihin ja yritysten www-sivuihin. AD Productionsin www-sivuihin valittiin yksisivuinen Business One-teema. Tarvittavat ominaisuudet toteutettiin joko WordPress-lisäosien avulla tai tekemällä itse. Sivuston ulkoasua testattiin eri selaimilla ja koko sivustolle tehtiin rasitustesti. Lisäksi sivun Javascript-koodia tarkasteltiin ”lint”-työkalulla.
Sivusto oli toteuttamisen jälkeen alkuperäisen layoutin mukainen. AD Productions otti sivut hyvin vastaan, ja ne otettiin käyttöön heti valmistumisen jälkeen. AD Productionsille toimitettiin sivujen valmistumisen jälkeen myös käyttöohje WordPress-hallintapaneelin käyttöä varten. Tämän projektin aikana muodostunutta sivupohjaa voidaan käyttää Lafka Median tulevissa www-sivuprojekteissa.
Yksi tärkeimmistä www-sivuihin liittyvistä asioista on responsiivisuus. Responsiivisuudella tarkoitetaan sivuston muotoutumista näytön koon mukaan. CSS media-kyselyillä voidaan tehdä tyylitiedostoon katkoskohtia, joihin määritellään, mitä tyylityksiä tulee voimaan milläkin näyttökoolla. Yritysten www-sivuissa on myös olennaista, että yrityksen kohderyhmä löytää sivut. Sivuja etsitään useimmiten hakukoneilla, joten sivujen on hyvä olla hakukoneoptimoituja. Hakukoneoptimoinnissa pyritään saamaan sivut mahdollisimman korkealle hakukoneen sijoituksissa.
Sivuston toteutukseen valittiin WordPress-sisällönhallintajärjestelmä. Se toimii alustana yli 24 %:lle kaikista www-sivuista. Sillä voidaan tehdä sivustoja yksinkertaisista www-sivuista blogeihin, monimutkaisempiin portaaleihin ja yritysten www-sivuihin. AD Productionsin www-sivuihin valittiin yksisivuinen Business One-teema. Tarvittavat ominaisuudet toteutettiin joko WordPress-lisäosien avulla tai tekemällä itse. Sivuston ulkoasua testattiin eri selaimilla ja koko sivustolle tehtiin rasitustesti. Lisäksi sivun Javascript-koodia tarkasteltiin ”lint”-työkalulla.
Sivusto oli toteuttamisen jälkeen alkuperäisen layoutin mukainen. AD Productions otti sivut hyvin vastaan, ja ne otettiin käyttöön heti valmistumisen jälkeen. AD Productionsille toimitettiin sivujen valmistumisen jälkeen myös käyttöohje WordPress-hallintapaneelin käyttöä varten. Tämän projektin aikana muodostunutta sivupohjaa voidaan käyttää Lafka Median tulevissa www-sivuprojekteissa.