Esikoululaisten ensiapuopetus
Mattila, Essi (2016)
Mattila, Essi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117091
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ensiapupäivä Honkilahden päiväkodin esikoululaisille. Tavoitteena oli, että esikoululaiset tutustuvat ensiapuun ja osaavat toimia pientä ensiapua vaativissa tilanteissa. Lisäksi tavoitteena oli, että lapset kiinnostuvat ensiavusta ja haluavat oppia sitä lisää. Opinnäytetyöntekijän henkilökohtainen tavoite on osata suunnitella, toteuttaa ja arvioida, esikouluikäisille lapsille suunnattu teemapäivä sekä osata ohjata lapsia ensiapuopetus tilanteissa.
Opinnäytetyön suunnittelu alkoi lokakuussa 2015, jolloin valittiin teemapäivässä käsiteltävät aiheet. Opinnäytetyöntekijälle annettiin vapaat kädet ensiapuopetustuokioiden suunnitteluun ja toteutukseen. Maaliskuussa 2016 oli tapaaminen Honkilahden varhaiskasvatuksen alue-esimiehen kanssa, jolloin käytiin läpi projektisuunnitelma. Viikko ennen ensiapuopetustuokioiden toteutusta opinnäytetyöntekijä toimitti päiväkotiin tiedotteen projektista, jossa huoltajilta kysyttiin lupa lapsen osallistumisesta ensiapupäivään.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Ensiapuopetustuokiot toteutettiin 14.4. ja 15.4.2016 ja niihin osallistui yhteensä 16 esikoululaista sekä varhaiskasvatuksen alue-esimies. Tuokioihin sisältyi haavan, palovamman, nyrjähtäneen nilkan ja murtuneen ranteen ensiapupisteet sekä hätänumeroon 112 soittamiseen perehtyminen. Ensiapuopetustuokioiden lopussa esikoululaiset täyttivät palautelomakkeen. Varhaiskasvatuksen alue-esimies kirjoitti vapaamuotoisen palautteen.
Projektia arvioitiin palautelomakkeiden avulla. Saadusta palautteesta kävi ilmi, että esikoululaiset olivat tyytyväisiä ensiaputuokioiden aiheisiin ja, että esikoululaiset kiinnostuivat ensiavusta ja haluaisivat oppia sitä lisää. Suurin osa esikoululaisista tiesi, miten tulee toimia, jos saa haavan sormeensa tai jos kaveri nyrjäyttää nilkkansa. Jatkotutkimushaasteena voitaisiin tutkia, päiväkodin henkilökunnan näkemyksiä esiopetuksen ensiapuopetuksesta. Tämä projekti koettiin toimivaksi ja projektia voidaankin käyttää tulevaisuudessa samankaltaisia ensiaputuokioita suunniteltaessa.
Opinnäytetyön suunnittelu alkoi lokakuussa 2015, jolloin valittiin teemapäivässä käsiteltävät aiheet. Opinnäytetyöntekijälle annettiin vapaat kädet ensiapuopetustuokioiden suunnitteluun ja toteutukseen. Maaliskuussa 2016 oli tapaaminen Honkilahden varhaiskasvatuksen alue-esimiehen kanssa, jolloin käytiin läpi projektisuunnitelma. Viikko ennen ensiapuopetustuokioiden toteutusta opinnäytetyöntekijä toimitti päiväkotiin tiedotteen projektista, jossa huoltajilta kysyttiin lupa lapsen osallistumisesta ensiapupäivään.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Ensiapuopetustuokiot toteutettiin 14.4. ja 15.4.2016 ja niihin osallistui yhteensä 16 esikoululaista sekä varhaiskasvatuksen alue-esimies. Tuokioihin sisältyi haavan, palovamman, nyrjähtäneen nilkan ja murtuneen ranteen ensiapupisteet sekä hätänumeroon 112 soittamiseen perehtyminen. Ensiapuopetustuokioiden lopussa esikoululaiset täyttivät palautelomakkeen. Varhaiskasvatuksen alue-esimies kirjoitti vapaamuotoisen palautteen.
Projektia arvioitiin palautelomakkeiden avulla. Saadusta palautteesta kävi ilmi, että esikoululaiset olivat tyytyväisiä ensiaputuokioiden aiheisiin ja, että esikoululaiset kiinnostuivat ensiavusta ja haluaisivat oppia sitä lisää. Suurin osa esikoululaisista tiesi, miten tulee toimia, jos saa haavan sormeensa tai jos kaveri nyrjäyttää nilkkansa. Jatkotutkimushaasteena voitaisiin tutkia, päiväkodin henkilökunnan näkemyksiä esiopetuksen ensiapuopetuksesta. Tämä projekti koettiin toimivaksi ja projektia voidaankin käyttää tulevaisuudessa samankaltaisia ensiaputuokioita suunniteltaessa.