Ohjelmisto osana palveluprosessia
Anttila, Anu (2016)
Anttila, Anu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106998
Tiivistelmä
Tietojärjestelmien käytön tulisi olla sekä sujuvaa että aikaa säästävää. Toimeksiantajan käytössä olevan oppilashallinto-ohjelman käytön tuki ja ohjelman kehittäminen ovat erittäin vähäisiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eri ohjelmistojen soveltuvuus toimeksiantajan tarpeita ajatellen. Tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden eli oppilaiden palveluprosessi ja tämän perusteella esille tulleiden asioiden pohjalta suorittaa haastatteluja eri oppilashallinto-ohjelmien käyttäjille.
Teoriaosuudessa käsitellään palvelua, palveluprosessia, palvelun laatua ja palveluun vaikuttavia tekijöitä sekä yleisellä tasolla että huomioimalla näissä tietojärjestelmän rooli.
Service Blueprinting -menetelmän avulla oppilaan palveluprosessi käytiin läpi yksityiskohtaisesti. Lisäksi kirjattiin ylös oppilashallinto-ohjelmaan haluttuja ominaisuuksia. Tämä oli mahdollista, koska menetelmän avulla voitiin tarkastella asiakkaan ja toimeksiantajan prosesseja yhtäaikaisesti. Haastattelujen avulla tarkasteltiin eri ohjelmien soveltuvuutta palveluprosessiin, niiden monipuolisuutta ja käyttäjien tyytyväisyyttä käytössä olevaan ohjelmaan. Luodun palveluprosessin ja haastattelujen pohjalta voitiin tarkastella eri oppilashallinto-ohjelmien soveltuvuutta toimeksiantajan tarkoituksiin.
Opinnäytetyön aikana saatiin selville eri ohjelmien soveltuvuus oppilaiden palveluprosessiin ja haluttuihin ominaisuuksiin. Voitiin myös todeta, että oppilaitokset käyttävät samaa ohjelmaa hyvinkin eri tavalla. Haastattelujen perusteella voidaan saada vain yleinen kuvaus oppilashallinto-ohjelmien käytöstä. Tulosten perusteella voitiin kuitenkin saada eri ohjelmat ominaisuuksien mukaisesti taulukon muotoon, josta voidaan havaita niiden soveltuvuus toimeksiantajalle.
Teoriaosuudessa käsitellään palvelua, palveluprosessia, palvelun laatua ja palveluun vaikuttavia tekijöitä sekä yleisellä tasolla että huomioimalla näissä tietojärjestelmän rooli.
Service Blueprinting -menetelmän avulla oppilaan palveluprosessi käytiin läpi yksityiskohtaisesti. Lisäksi kirjattiin ylös oppilashallinto-ohjelmaan haluttuja ominaisuuksia. Tämä oli mahdollista, koska menetelmän avulla voitiin tarkastella asiakkaan ja toimeksiantajan prosesseja yhtäaikaisesti. Haastattelujen avulla tarkasteltiin eri ohjelmien soveltuvuutta palveluprosessiin, niiden monipuolisuutta ja käyttäjien tyytyväisyyttä käytössä olevaan ohjelmaan. Luodun palveluprosessin ja haastattelujen pohjalta voitiin tarkastella eri oppilashallinto-ohjelmien soveltuvuutta toimeksiantajan tarkoituksiin.
Opinnäytetyön aikana saatiin selville eri ohjelmien soveltuvuus oppilaiden palveluprosessiin ja haluttuihin ominaisuuksiin. Voitiin myös todeta, että oppilaitokset käyttävät samaa ohjelmaa hyvinkin eri tavalla. Haastattelujen perusteella voidaan saada vain yleinen kuvaus oppilashallinto-ohjelmien käytöstä. Tulosten perusteella voitiin kuitenkin saada eri ohjelmat ominaisuuksien mukaisesti taulukon muotoon, josta voidaan havaita niiden soveltuvuus toimeksiantajalle.