Tapahtuman mallintaminen kauppakeskusmiljöössä
Mäenpää, Piia (2016)
Mäenpää, Piia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107041
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kauppakeskusmiljööseen sopiva tapahtumakonsepti kohdennetulle asiakaskohderyhmälle, tässä tapauksessa seniori-ikäisille yli 65-vuotiaille. Kokonaisvaltaisesti tapahtuman mallinnuksen tavoitteeksi määriteltiin lisäksi uudenlaisen asiakaslähtöisen palvelukulttuurin luominen kauppakeskusmiljööseen, asiakkaiden aktivointi palveluiden sekä synergian luominen yksityisten eri toimijoiden välillä kauppakeskuksessa ja osuuskaupan sisällä.
Konseptoinnin taustoihin vaikuttivat Etelä-Pohjanmaan osuuskaupan arvot, ravintolamaailman palvelumoduulit sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun alaisen Senioriaterioista liiketoimintaa ja elämänlaatua -hankkeen raamit, joiden täytyi toteutua tapahtumakonseptoinnissa.
Tapahtumakonseptin rakentamisen apuvälineenä käytettiin SWOT-analyysia, jonka pohjalta aloitettiin tapahtuman suunnittelu. Tapahtuman mallintaminen määriteltiin käyttämällä Service blueprinting -menetelmää. Tämän avulla pyrittiin löytämään parhain mahdollinen tapahtumamallinnus tulevaisuuden tapahtumien suunnittelun pohjaksi. Lisäksi toteutettiin seitsemän erilaista tapahtumaa kauppakeskuksessa vuoden 2015 aikana.
Tapahtumakonseptin mallia on hyödynnetty soveltaen vuoden 2016 alkupuolen tapahtumien järjestämisessä ja toteuttamisessa.
Konseptoinnin taustoihin vaikuttivat Etelä-Pohjanmaan osuuskaupan arvot, ravintolamaailman palvelumoduulit sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun alaisen Senioriaterioista liiketoimintaa ja elämänlaatua -hankkeen raamit, joiden täytyi toteutua tapahtumakonseptoinnissa.
Tapahtumakonseptin rakentamisen apuvälineenä käytettiin SWOT-analyysia, jonka pohjalta aloitettiin tapahtuman suunnittelu. Tapahtuman mallintaminen määriteltiin käyttämällä Service blueprinting -menetelmää. Tämän avulla pyrittiin löytämään parhain mahdollinen tapahtumamallinnus tulevaisuuden tapahtumien suunnittelun pohjaksi. Lisäksi toteutettiin seitsemän erilaista tapahtumaa kauppakeskuksessa vuoden 2015 aikana.
Tapahtumakonseptin mallia on hyödynnetty soveltaen vuoden 2016 alkupuolen tapahtumien järjestämisessä ja toteuttamisessa.