Markkinointiviestintäsuunnitelma : Gardenia Oy
Fedorenko, Elisabet (2016)
Fedorenko, Elisabet
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107025
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantona oli toteuttaa markkinointiviestintäsuunnitelma Gardenia Oy puutarhatapahtumapalveluntuottaja ja tilavuokraajalle. Gardenia on Helsingin yliopiston ja kaupungin omistama palveluntarjoaja.
Gardenia Oy:lla ei ole aiemmin ollut markkinointiviestintäsuunnitelmaa, jota olisi systemaattisesti toteutettu ja seurattu. Työn toimeksiantona oli laatia yritykselle toteutuskelpoinen suunnitelma, jolla saavutetaan lisää tunnettavuutta, tilojen parempi käyttöaste sekä pyritään viestinnän keinoin tavoittamaan uudet potentiaaliset kuluttaja- ja yritysasiakkaat.
Työssäni analysoin lähtökohdat, sekä määrittelin kohderyhmät toimitusjohtajan haastattelun perusteella. Markkinointiviestinnän suunnitelman viitekehyksessä käsittelin viestinnän suunnittelua, keinoja ja toteutusta.
Markkinointiviestintäsuunnitelma mahdollistaa kustannustehokkaan markkinoinnin sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin avulla. Yritys pystyy siten seuraamaan ja mittamaan tuloksia. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa voidaan jatkossa hyödyntää ja kehittää entisestään vastamaan yrityksen markkinointitavoitteita. Markkinointiviestintäsuunnitelma oli työn aloittamisvaiheessa yritykselle hyvinkin ajankohtainen heikentyneen tuloksen, sekä laskeneiden kävijämäärien johdosta. Yritystoiminta jouduttiin lakkauttamaan kesken opinnäyte-työprosessin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi uusi markkinointiviestintäsuunnitelma vuodelle 2016, joka sisältää markkinoinninvuosikalenterin. Samalla ilmeni tarve kehittää yrityksen digitaalista- ja suoramarkkinointia, sekä tarve olla mukana aktiivisemmin eri sosiaalisenmedian kanavilla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että suunnitelmaa olisi pystytty hyödyntämään kyseisessä yrityksessä ja kehittämään markkinointia tulevaisuudessakin, mikäli yrityksen talousvaikeudet eivät olisi vaikuttaneet merkittävästi toiminnan jatkuvuuteen.
Gardenia Oy:lla ei ole aiemmin ollut markkinointiviestintäsuunnitelmaa, jota olisi systemaattisesti toteutettu ja seurattu. Työn toimeksiantona oli laatia yritykselle toteutuskelpoinen suunnitelma, jolla saavutetaan lisää tunnettavuutta, tilojen parempi käyttöaste sekä pyritään viestinnän keinoin tavoittamaan uudet potentiaaliset kuluttaja- ja yritysasiakkaat.
Työssäni analysoin lähtökohdat, sekä määrittelin kohderyhmät toimitusjohtajan haastattelun perusteella. Markkinointiviestinnän suunnitelman viitekehyksessä käsittelin viestinnän suunnittelua, keinoja ja toteutusta.
Markkinointiviestintäsuunnitelma mahdollistaa kustannustehokkaan markkinoinnin sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin avulla. Yritys pystyy siten seuraamaan ja mittamaan tuloksia. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa voidaan jatkossa hyödyntää ja kehittää entisestään vastamaan yrityksen markkinointitavoitteita. Markkinointiviestintäsuunnitelma oli työn aloittamisvaiheessa yritykselle hyvinkin ajankohtainen heikentyneen tuloksen, sekä laskeneiden kävijämäärien johdosta. Yritystoiminta jouduttiin lakkauttamaan kesken opinnäyte-työprosessin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi uusi markkinointiviestintäsuunnitelma vuodelle 2016, joka sisältää markkinoinninvuosikalenterin. Samalla ilmeni tarve kehittää yrityksen digitaalista- ja suoramarkkinointia, sekä tarve olla mukana aktiivisemmin eri sosiaalisenmedian kanavilla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että suunnitelmaa olisi pystytty hyödyntämään kyseisessä yrityksessä ja kehittämään markkinointia tulevaisuudessakin, mikäli yrityksen talousvaikeudet eivät olisi vaikuttaneet merkittävästi toiminnan jatkuvuuteen.