Kuluttajan ostopäätösprosessi ja siihen vaikuttavat tekijät kangasverkkokaupassa
Peteri, Teemu (2016)
Peteri, Teemu
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117302
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimii kankaita ja ompelutarvikkeita myyvä verkkokauppa Ompelun Ihanuus. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä toimeksiantajalle tietoa kuluttajien ostopäätösprosessista ja siihen vaikuttavista tekijöistä kangasverkkokaupassa. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää kuluttajia paremmin, jotta Ompelun Ihanuus pystyisi palvelemaan heitä paremmin ja kohdistamaan markkinointia paremmin.
Tietoperustassa esitellään aluksi toimeksiantajayritys lyhyesti. Tämän jälkeen perehdytään kolmeen ostopäätösprosessin vaiheeseen. Sitten käydään läpi muita tekijöitä, jotka vaikuttavat ostamiseen kangasverkkokaupassa. Toimeksiantajan haastattelu tuo lisää syvyyttä työn tietoperustaan. Empiirisessä osiossa käydään läpi tutkimusmenetelmä, tutkimuksen toteutus ja tutkimustulokset.
Opinnäytetyön tutkimuksen toteutuksessa käytettiin tilastollista menetelmää. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelman avulla, ja se oli auki 1.3.–21.3.2016 välisenä aikana. Linkki kyselyyn oli Ompelun Ihanuuden verkkosivuilla, Facebook-sivuilla ja yrityksen uutiskirjeessä. Vastauksia saatiin 170 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ihmiset etsivät informaatiota kankaista ja niitä myyvistä kaupoista eniten verkkosivuilta ja omista kokemuksista. Vähiten sitä etsitään perheeltä. He ovat myös ahkeria vertailemaan eri kauppoja keskenään ja löytämään parhaat hinnat. Saatujen tulosten perusteella eniten ihmisten ostopäätökseen tai kaupan valintaan vaikuttavat markkinoinnin kilpailukeinot ja verkkokaupan luotettavuus. Näin yrityksen tulisi keskittyä näihin asioihin, koska nämä asiat ovat omissa käsissä.
Tietoperustassa esitellään aluksi toimeksiantajayritys lyhyesti. Tämän jälkeen perehdytään kolmeen ostopäätösprosessin vaiheeseen. Sitten käydään läpi muita tekijöitä, jotka vaikuttavat ostamiseen kangasverkkokaupassa. Toimeksiantajan haastattelu tuo lisää syvyyttä työn tietoperustaan. Empiirisessä osiossa käydään läpi tutkimusmenetelmä, tutkimuksen toteutus ja tutkimustulokset.
Opinnäytetyön tutkimuksen toteutuksessa käytettiin tilastollista menetelmää. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelman avulla, ja se oli auki 1.3.–21.3.2016 välisenä aikana. Linkki kyselyyn oli Ompelun Ihanuuden verkkosivuilla, Facebook-sivuilla ja yrityksen uutiskirjeessä. Vastauksia saatiin 170 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ihmiset etsivät informaatiota kankaista ja niitä myyvistä kaupoista eniten verkkosivuilta ja omista kokemuksista. Vähiten sitä etsitään perheeltä. He ovat myös ahkeria vertailemaan eri kauppoja keskenään ja löytämään parhaat hinnat. Saatujen tulosten perusteella eniten ihmisten ostopäätökseen tai kaupan valintaan vaikuttavat markkinoinnin kilpailukeinot ja verkkokaupan luotettavuus. Näin yrityksen tulisi keskittyä näihin asioihin, koska nämä asiat ovat omissa käsissä.