Yrityksen Imago : Case Ravintola Umpitunneli
Jokinen, Pia (2010)
Jokinen, Pia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003165716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003165716
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää ravintola Umpitunnelin imagoa yrityksen yksityisasiakkaiden keskuudessa. Ravintola sijaitsee Torniossa, Suomen pohjoisosassa. Työ on kaksiosainen. Tutkimuksen teoriaosa keskittyy imagoon, sen muodostumiseen, palvelujen laadun teoriaan, brändiin, maineeseen ja imagon parantamiseen. Empiirisessä osiossa tutkin asiakkaiden käsityksiä ja kokemuksia yrityksestä ja käyn läpi tutkimustulokset. Tutkimuksen empiirinen osuus oli kvantitatiivinen tutkimus, mutta tutkimustulosten saamiseksi käytin kvalitatiivista teemahaastattelumenetelmää. Haastatteluun osallistui kymmenen henkilöä, jotka valitsin strategisella otannalla. Haastattelin myös Umpitunnelin yrittäjän Reijo Angerian saadakseni yrityksestä imagon kannalta tarpeellista tietoa. Tutkimustulosten perusteella ravintola Umpitunnelin imago oli hyvä. Imago kaipaa kuitenkin parannusta. Tuotteita pidettiin hyvinä, mutta palvelun tasoa voisi parantaa yökerhossa. Mainonta saavutti asiakkaat hyvin, ja edusti Umpitunnelin imagoa. Yrityksen kanta-asiakasjärjestelmä kaipasi kuitenkin lisämainontaa ja näkyvyyttä, jotta sen olemassaolo huomattaisiin. Vastaajat olivat erityisen tyytyväisiä yrityksen tapahtumiin sekä laajaan artistivalikoimaan.