Palvelurakentamisen toimintamalli
Sainio, Niklas (2016)
Sainio, Niklas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106961
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli talotekniikka-alan yrityksen toimintamallin luominen ja siihen liittyvien työvaiheiden kehittäminen. Työ suoritettiin Are Oy:lle ja se tuotettiin toimimaan kiinteistöpalveluosaston palvelurakentamisen yhteisenä toimintamallina. Yhteisen toimintamallin avulla luotiin edellytykset suurempien ja jatkuvasti vaatimuksiltaan tärkeämmiksi muodostuneiden palveluiden onnistuneelle toteuttamiselle.
Insinöörityön tavoitteena oli yhdistää Are Oy:n toimintaa eri tekniikan alojen kesken yhteisissä palveluratkaisuissa. Insinöörityön tarkoituksena oli helpottaa projektihenkilöstön työtä antamalla ohjeet palveluratkaisun toteuttamiselle. Ohjeiden avulla varmistetaan tuotettavien palveluratkaisujen onnistuminen kustannuksellisesti ja aikataulullisesti vaadituissa aikarajoissa. Paremman palvelun myötä pyritään vaikuttamaan asiakastyytyväisyyteen ja oman toiminnan tuottavuuteen sekä kilpailukykyyn taloteknisillä markkinoilla.
Työ suoritettiin käyttäen hyväksi yrityksessä noudatettuja työtapoja ja kehitettiin noudattamaan nykyajan toimintamallin vaatimuksia. Haastatteluiden ja käyttökokemusten perusteella luotiin pohja insinöörityölle. Tarvittavat toimenpiteet ja ohjeet yhteisen palvelurakentamisprojektin onnistuneeseen toteuttamiseen kerättiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Tuotettu lopputulos otettiin käyttöön nykyisissä projekteissa, joiden käyttökokemusten perusteella työ kehitettiin lopulliseen muotoonsa.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi toimintamalli, joka sisältää yrityksen palvelurakentamisen hallinnollisen hierarkian, yhdessä toiminnan prosessikaavioiden, ohjeistuksen, sekä asiakirjojen kanssa. Laadittu toimintamalli tullaan ottamaan käyttöön osana Are Oy:n älykkään ylläpidon konseptia. Toimintamalli julkaistaan Are Oy:n kiinteistöpalveluissa, ja se tulee olemaan projektihenkilöstön käytössä yrityksen intranetissä.
Insinöörityön tavoitteena oli yhdistää Are Oy:n toimintaa eri tekniikan alojen kesken yhteisissä palveluratkaisuissa. Insinöörityön tarkoituksena oli helpottaa projektihenkilöstön työtä antamalla ohjeet palveluratkaisun toteuttamiselle. Ohjeiden avulla varmistetaan tuotettavien palveluratkaisujen onnistuminen kustannuksellisesti ja aikataulullisesti vaadituissa aikarajoissa. Paremman palvelun myötä pyritään vaikuttamaan asiakastyytyväisyyteen ja oman toiminnan tuottavuuteen sekä kilpailukykyyn taloteknisillä markkinoilla.
Työ suoritettiin käyttäen hyväksi yrityksessä noudatettuja työtapoja ja kehitettiin noudattamaan nykyajan toimintamallin vaatimuksia. Haastatteluiden ja käyttökokemusten perusteella luotiin pohja insinöörityölle. Tarvittavat toimenpiteet ja ohjeet yhteisen palvelurakentamisprojektin onnistuneeseen toteuttamiseen kerättiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Tuotettu lopputulos otettiin käyttöön nykyisissä projekteissa, joiden käyttökokemusten perusteella työ kehitettiin lopulliseen muotoonsa.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi toimintamalli, joka sisältää yrityksen palvelurakentamisen hallinnollisen hierarkian, yhdessä toiminnan prosessikaavioiden, ohjeistuksen, sekä asiakirjojen kanssa. Laadittu toimintamalli tullaan ottamaan käyttöön osana Are Oy:n älykkään ylläpidon konseptia. Toimintamalli julkaistaan Are Oy:n kiinteistöpalveluissa, ja se tulee olemaan projektihenkilöstön käytössä yrityksen intranetissä.