Improving the request for quotation process : a research on price-related requests for quotations
Inkinen, Jarno (2016)
Inkinen, Jarno
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117275
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimittaa yritykselle raportti selventämään käytössä olevan viestintäprosessin nykytilaa hinnoittelu- ja toimitusaikakyselyiden osalta. Saapuneet hintaan liittyvät kyselyt tutkittiin, jotta kyselyitä voidaan jatkossa tarkastella tarkemmista näkökulmista. Opinnäytetyön päämääränä oli tutkia kyselyiden avulla prosessia ja löytää prosessin osat, jotka saattavat tarvita parannusta. Varaosien hinnoittelun teoria sekä yrityksen käyttämä prosessi on esitetty työssä tutkimuksen lähtökohtien selventämiseksi.
Saapuneet varaosakyselyt käytiin läpi vuoden ajalta. Data oli peräisin yrityksen tietojärjestelmistä. Datan hallitsemisen ja lajittelemisen välineenä käytettiin taulukkolaskentaohjelmaa. Saapuneiden varaosakyselyiden ominaisuuksia vertailtiin keskenään ja osien yksittäisiä ominaisuuksia tarkasteltiin syventymällä niihin vaihe vaiheelta. Selvitystä tehtiin yritykselle hyödyllisistä näkökulmista sen tarpeisiin ja kyselyiden analysointi tehtiin tarkoin menetelmin datan jaottelua apuna käyttäen. Tutkimusalueesta rajattiin kyselyt, joita ei voitu tutkia samanlaisilla menetelmillä.
Selvityksessä paljastui useita varaosanimikkeitä, joihin kohdistui kyselyjä pääosin korkean ostohinnan vuoksi. Listahintaa ei ylläpidetä, jos se kohoaa liian korkeaksi, joten näiden nimikkeiden hinnoittelumenetelmä aiheutti kyselyt. Parannusehdotuksena esitettiin ohjehintalistaa näille nimikkeille, jotta kyselyiden määrä vähenisi. Nimikkeistä tarkasteltiin vain niitä, joita oli kysytty viidesti tai useammin, joten jatkotutkimuksen kohteeksi ehdotettiin niitä varaosanimikkeitä, joista oli tehty kysely kolmesti tai useammin.
Tulokset paljastivat tietoa hinnoitteluryhmien jakautumisesta. Varaosia ilman hinnoitteluryhmää paljastui merkittävä määrä. Tiedon puuttumiseen löytyi monia eri syitä, joista yleisimpinä oli kysely väärällä nimikenumerolla tai kysytyn osan korvaaminen toisella. Selvityksessä paljastui myös, että kyselyitä tehdään nimikkeistä, joilla oli jo voimassa olevat hinnat. Melkein viidesosalla kysellyistä nimikkeistä oli jo hinta voimassa, joten löydös oli merkittävä prosessin parantamisen kannalta. Näiden kyselyiden alkuperä selvisi tässä tutkimuksessa. Kyselyiden perimmäisten syiden selvittämiseen tarvitaan jatkotutkimusta.
Yritykselle kirjoitettiin oma, salassa pidettävää materiaalia sisältävä raportti. Tämä on julkinen tiivistetty versio tutkimuksesta.
Saapuneet varaosakyselyt käytiin läpi vuoden ajalta. Data oli peräisin yrityksen tietojärjestelmistä. Datan hallitsemisen ja lajittelemisen välineenä käytettiin taulukkolaskentaohjelmaa. Saapuneiden varaosakyselyiden ominaisuuksia vertailtiin keskenään ja osien yksittäisiä ominaisuuksia tarkasteltiin syventymällä niihin vaihe vaiheelta. Selvitystä tehtiin yritykselle hyödyllisistä näkökulmista sen tarpeisiin ja kyselyiden analysointi tehtiin tarkoin menetelmin datan jaottelua apuna käyttäen. Tutkimusalueesta rajattiin kyselyt, joita ei voitu tutkia samanlaisilla menetelmillä.
Selvityksessä paljastui useita varaosanimikkeitä, joihin kohdistui kyselyjä pääosin korkean ostohinnan vuoksi. Listahintaa ei ylläpidetä, jos se kohoaa liian korkeaksi, joten näiden nimikkeiden hinnoittelumenetelmä aiheutti kyselyt. Parannusehdotuksena esitettiin ohjehintalistaa näille nimikkeille, jotta kyselyiden määrä vähenisi. Nimikkeistä tarkasteltiin vain niitä, joita oli kysytty viidesti tai useammin, joten jatkotutkimuksen kohteeksi ehdotettiin niitä varaosanimikkeitä, joista oli tehty kysely kolmesti tai useammin.
Tulokset paljastivat tietoa hinnoitteluryhmien jakautumisesta. Varaosia ilman hinnoitteluryhmää paljastui merkittävä määrä. Tiedon puuttumiseen löytyi monia eri syitä, joista yleisimpinä oli kysely väärällä nimikenumerolla tai kysytyn osan korvaaminen toisella. Selvityksessä paljastui myös, että kyselyitä tehdään nimikkeistä, joilla oli jo voimassa olevat hinnat. Melkein viidesosalla kysellyistä nimikkeistä oli jo hinta voimassa, joten löydös oli merkittävä prosessin parantamisen kannalta. Näiden kyselyiden alkuperä selvisi tässä tutkimuksessa. Kyselyiden perimmäisten syiden selvittämiseen tarvitaan jatkotutkimusta.
Yritykselle kirjoitettiin oma, salassa pidettävää materiaalia sisältävä raportti. Tämä on julkinen tiivistetty versio tutkimuksesta.