"Se on vaan leikkiä" : varhaiskasvattajien tietoisuus kiusaamisesta ja keinot puuttua kiusaamiseen
Soukko, Sanna (2016)
Soukko, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää henkilökunnan näkemyksiä päiväkotikiusaamisesta, siihen puuttumisesta ja ennaltaehkäisystä ja näiden pohjalta laatia kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma Kakkospesän päiväkodille. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten kiusaaminen ilmenee päiväkodissa, miten siihen puututaan ja millaista ennaltaehkäisevää työtä tehdään kiusaamisen ehkäisemiseksi. Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Kiusaamista ei ole helppo havaita, ja puuttuminen kiusaamiseen on vielä vaikeampaa. Kiusaamisen muodot ovat usein niin vaivihkaisia, äänettömiäkin viestejä, että aikuisen voi olla vaikeaa tunnistaa niitä. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että henkilökunnalla on tietoa kiusaamisesta sekä keinoja puuttua kiusaamiseen. Varhaiskasvattajat tunnistivat kiusaamisen muotoja monipuolisesti. Kiusaamistilanteita varhaiskasvattajat tunnistivat havainnoimalla ja olemalla läsnä lapsiryhmässä. Kiusaamisen tunnistaminen on edellytys kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja puuttumiseen. Tulokset osoittivat myös, että turvallinen ilmapiiri päiväkotiryhmässä tukee kiusaamisen ehkäisyä.
Johtopäätöksenä voi todeta, että varhaiskasvattajilla oli yhteinen näkemys siitä, kuinka kiusaamista voidaan ehkäistä ja kiusaamiseen puuttua. Varhaiskasvattajat pitivät tärkeänä kiusaamisen ennaltaehkäisyssä lasten sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen tukemista. Lapsen subjektiivinen kokemus kiusaamisesta koettiin tärkeänä. Kiusaamisen ehkäiseminen on hyvä aloittaa mahdollisimman varhain. Näistä lähtökohdista yhdessä varhaiskasvattajien kanssa syntyi Kakkospesän päiväkodin kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma, joka on opinnäytetyön liitteenä.
Kiusaamista ei ole helppo havaita, ja puuttuminen kiusaamiseen on vielä vaikeampaa. Kiusaamisen muodot ovat usein niin vaivihkaisia, äänettömiäkin viestejä, että aikuisen voi olla vaikeaa tunnistaa niitä. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että henkilökunnalla on tietoa kiusaamisesta sekä keinoja puuttua kiusaamiseen. Varhaiskasvattajat tunnistivat kiusaamisen muotoja monipuolisesti. Kiusaamistilanteita varhaiskasvattajat tunnistivat havainnoimalla ja olemalla läsnä lapsiryhmässä. Kiusaamisen tunnistaminen on edellytys kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja puuttumiseen. Tulokset osoittivat myös, että turvallinen ilmapiiri päiväkotiryhmässä tukee kiusaamisen ehkäisyä.
Johtopäätöksenä voi todeta, että varhaiskasvattajilla oli yhteinen näkemys siitä, kuinka kiusaamista voidaan ehkäistä ja kiusaamiseen puuttua. Varhaiskasvattajat pitivät tärkeänä kiusaamisen ennaltaehkäisyssä lasten sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen tukemista. Lapsen subjektiivinen kokemus kiusaamisesta koettiin tärkeänä. Kiusaamisen ehkäiseminen on hyvä aloittaa mahdollisimman varhain. Näistä lähtökohdista yhdessä varhaiskasvattajien kanssa syntyi Kakkospesän päiväkodin kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma, joka on opinnäytetyön liitteenä.