Rakennuttajaorganisaation turvallisuusjohtaminen maantiehankkeissa
Kivioja, Pasi (2016)
Kivioja, Pasi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127392
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen läntisen hankinta-alueen investointiyksikön nykyistä turvallisuusjohtamisen tilaa ja erityisesti miten Liikenneviraston turvallisuustavoitteet voidaan jalkauttaa ELY-keskuksen toimintaan. Turvallisuusjohtamisen tilan selvittämisen ja turvallisuustavoitteiden jalkauttamisen tarpeeseen on vaikuttanut uudelleenorganisoituminen, toiminnan volyymin kasvaminen ja toiminta-alueen laajuus sekä vahvasti muuttunut lainsäädäntö ja alan yleinen kehitys positiivisempaan suuntaan. Investointiyksikkö haluaa pysyä kehityksen mukana. Työssä tarkasteltiin miten turvallisuusjohtaminen käytännössä tulisi järjestää lakeihin, kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja selvityksiin pohjautuen sekä selvitettiin nykytila nykyisten ohjeistusten ja haastatteluiden avulla.
Maanteiden rakennushankkeet sisältävät hyvin spesifejä vaaroja ja riskejä verrattuna muihin rakennustöihin. Suurimmat riskit aiheutuvat raskaista työkoneista, kaivannoista sekä muun liikenteen seassa työskentelystä.
Turvallisuusjohtamisen malliksi työssä valittiin yhdistelmä Liikenneviraston tulevasta turvallisuusjohtamisjärjestelmästä sekä Aluehallintoviraston työsuojeluohjeen numero 35 mukaisesta rakenteesta. Ohjeiden ja selvitysten avulla selvitettiin mitä kyseisen rakenteen tulee sisältää ja mitä asioita on selvitettävä ja kehitettävä.
Tutkimusmenetelmiksi oli valittu nykyisen tausta-aineiston tarkastelu sekä teemahaastattelu investointiyksikön projektipäälliköille.
Tämän työn avulla luotiin malli, johon ELY-keskuksen Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen suositellaan perehtyvän, ja jonka pohjalle käynnistettäisiin turvallisuusjohtaminen. Mallissa on huomioitu eri selvitysten, ohjeiden, lainsäädännön ja tutkimusten lisäksi Liikenneviraston turvallisuustavoitteiden täyttyminen, sekä haastateltavien kokemukset. Työn ohessa rakennettiin projektipäälliköille listaus rakennuttajille kuuluvista turvallisuustehtävistä hankkeen valmistelusta päättymiseen asti.
Maanteiden rakennushankkeet sisältävät hyvin spesifejä vaaroja ja riskejä verrattuna muihin rakennustöihin. Suurimmat riskit aiheutuvat raskaista työkoneista, kaivannoista sekä muun liikenteen seassa työskentelystä.
Turvallisuusjohtamisen malliksi työssä valittiin yhdistelmä Liikenneviraston tulevasta turvallisuusjohtamisjärjestelmästä sekä Aluehallintoviraston työsuojeluohjeen numero 35 mukaisesta rakenteesta. Ohjeiden ja selvitysten avulla selvitettiin mitä kyseisen rakenteen tulee sisältää ja mitä asioita on selvitettävä ja kehitettävä.
Tutkimusmenetelmiksi oli valittu nykyisen tausta-aineiston tarkastelu sekä teemahaastattelu investointiyksikön projektipäälliköille.
Tämän työn avulla luotiin malli, johon ELY-keskuksen Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen suositellaan perehtyvän, ja jonka pohjalle käynnistettäisiin turvallisuusjohtaminen. Mallissa on huomioitu eri selvitysten, ohjeiden, lainsäädännön ja tutkimusten lisäksi Liikenneviraston turvallisuustavoitteiden täyttyminen, sekä haastateltavien kokemukset. Työn ohessa rakennettiin projektipäälliköille listaus rakennuttajille kuuluvista turvallisuustehtävistä hankkeen valmistelusta päättymiseen asti.