Muutosten hallinta räätälöidyssä tuotannossa
Järvinen, Iina (2016)
Järvinen, Iina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117255
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kehitellä prosessi tuotannon aikana tehtävien muutosten tiedonkululle asiakaskohtaisesti räätälöidyssä tuotannossa. Työ tehtiin suuressa sähkö- ja automaatiotekniikkaan erikoistuneessa yrityksessä, ja se aloitettiin kartoittamalla yrityksen asiakaskohtaisesti räätälöidyssä tuotannossa käytössä olevat ja ennen kaikkea tuotannon aikaisten muutostöiden aiheuttamat tiedonkulut tehtaalla. Koska muutostöitä joudutaan tekemään sekä asiakkaan pyynnöstä että tuotannon omasta aloitteesta, ne piti käydä läpi yksityiskohtaisesti ja huolellisesti. Sen vuoksi asioihin perehdyttiin prosessissa mukana olevia henkilöitä haastattelemalla ja tekemällä omakohtaisia havaintoja. Myös kirjallisia lähteitä käytettiin hyväksi.
Nykytilaa tutkimalla saatiin hahmoteltua kokonaiskuva siitä, millaisesta tuotannosta oli kyse ja millaisia olivat yleisimmät tuotannon aikana tehdyt muutokset ja esiintyneet virheet. Tällöin selvisi, että muutokset saattoivat olla melkeinpä millaisia tahansa eikä niitä voitu rajata eikä ennakoida. Sen perusteella oli heti pääteltävissä, että muutosprosessiin osallistuvien työntekijöiden välisen tiedonkulun nopeuteen ja sujuvuuteen pitäisi kiinnittää aivan erityistä huomiota.
Koska erilaisten muutostyyppien määrä oli suuri, ne ryhmiteltiin siten, että kunkin ryhmän kaikki muutokset voitiin hoitaa vain yhden, kyseiselle ryhmälle ominaisen toimintaprosessin avulla. Tällä tavoin erilaisten prosessien määrää voitiin hallita ja ennen kaikkea supistaa. Lopulta tämän työn lopputuloksena päädyttiin viiteen eri prosessikaavioon. Jokainen muutos oli hoidettavissa jollakin niistä siten, että valitun prosessin ohjeita noudattamalla kyseisessä muutoksessa mukana olevien työntekijöiden toisilleen välittämien tietojen kulku samoin kuin heidän vastuunsa voitiin määritellä. Kaikissa puheena olevissa prosesseissa sen eri työvaiheiden tarvitsemat tiedot siirtyvät juuri niille työntekijöille, jotka kulloinkin kyseessä olevaa tietoa tarvitsevat. Käytännössä se nopeuttaa muutostöiden tekoa ja varmistaa niiden onnistumisen. Samoja prosessikaavioita voidaan tietysti käyttää hyväksi myös muualla, esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Nykytilaa tutkimalla saatiin hahmoteltua kokonaiskuva siitä, millaisesta tuotannosta oli kyse ja millaisia olivat yleisimmät tuotannon aikana tehdyt muutokset ja esiintyneet virheet. Tällöin selvisi, että muutokset saattoivat olla melkeinpä millaisia tahansa eikä niitä voitu rajata eikä ennakoida. Sen perusteella oli heti pääteltävissä, että muutosprosessiin osallistuvien työntekijöiden välisen tiedonkulun nopeuteen ja sujuvuuteen pitäisi kiinnittää aivan erityistä huomiota.
Koska erilaisten muutostyyppien määrä oli suuri, ne ryhmiteltiin siten, että kunkin ryhmän kaikki muutokset voitiin hoitaa vain yhden, kyseiselle ryhmälle ominaisen toimintaprosessin avulla. Tällä tavoin erilaisten prosessien määrää voitiin hallita ja ennen kaikkea supistaa. Lopulta tämän työn lopputuloksena päädyttiin viiteen eri prosessikaavioon. Jokainen muutos oli hoidettavissa jollakin niistä siten, että valitun prosessin ohjeita noudattamalla kyseisessä muutoksessa mukana olevien työntekijöiden toisilleen välittämien tietojen kulku samoin kuin heidän vastuunsa voitiin määritellä. Kaikissa puheena olevissa prosesseissa sen eri työvaiheiden tarvitsemat tiedot siirtyvät juuri niille työntekijöille, jotka kulloinkin kyseessä olevaa tietoa tarvitsevat. Käytännössä se nopeuttaa muutostöiden tekoa ja varmistaa niiden onnistumisen. Samoja prosessikaavioita voidaan tietysti käyttää hyväksi myös muualla, esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdytyksessä.