Tapani Jokela: Kansakoululapsia (1962) : Modernin öljyvärimaalauksen materiaalitutkimus ja konservointi
Raitala, Saskia (2016)
Raitala, Saskia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127370
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Tapani Jokelan modernin 1960-luvulla tehdyn öljyvärimaalauksen materiaalitutkimus ja konservointi. Maalaus on taiteilijalle tyypillinen asetelmallinen maisemamaalaus. Maalauksen maalipinta ja pohjustus ovat kauttaaltaan krakeloituneet. Opinnäytetyön tavoitteena oli stabiloida maalauksen rakenne ja ennaltaehkäistä lisävaurioiden syntyminen. Konservoinnin yhteydessä myös kartoitettiin taiteilijan käyttämiä materiaaleja ja pyrittiin selvittämään maalauksen maalipinnan krakeloitumisen aiheutumisen syitä. Konservoinnin jälkeen maalauksen toivottiin olevan esityskuntoinen. Opinnäytetyön tekstiosuudessa käsiteltiin, kuinka krakelyyrit vaikuttavat maalauksien estetiikkaan. Opinnäytetyön painopiste oli kuitenkin käytännön konservoinnissa.
Ennen käytännön konservoinnin aloittamista maalaus valokuvattiin ja dokumentointiin huolellisesti. Maalaus kuvattiin sivuvalossa ja läpivalossa kauttaaltaan krakeloituneen maalipinnan esiin saamiseksi. Maalaus kuvattiin myös UV-valossa maalauksen päälle paikallisesti levitetyn lakan tunnistamiseksi. Maalaukselle tehtiin kattava kuntokartoitus ja maalauksen materiaaleja tutkittiin erilaisien analyysimenetelmien avulla. Maalauksen pohjustuksen materiaaleja tutkittiin FTIR-analyysin ja XRF-mittausten avulla. Maalauksen molempia kankaita tutkittiin kuituanalyysin avulla ja maalauksen pigmenttien tunnistamiseksi käytettiin XRF-mittauksia.
Suurimman osan maalauksen krakelyyreistä todettiin olevan ikääntymisestä johtuvia krakelyyrejä. Krakelyyrien syntyyn on vaikuttanut vahvasti taiteilijan maalauksessa käyttämät materiaalit, sillä maalauksesta tehtyjen materiaalitutkimusten perusteella siinä todettiin olevan hauras eläinliimasta, liidusta ja titaanivalkoisesta koostuva pohjustus. Maalauksen maalipinta on paksu, ja siinä on runsaasti impastoja. Maalipinnan ollessa paksu se ei ole joustava. Tämän vuoksi se halkeaa helposti maalauksen kankaan mukautuessa olosuhdemuutoksiin. Konservoinnin haasteena oli kauttaaltaan krakeloituneen maalipinnan konsolidointi ja puhdistus. Konservoinnin seurauksena maalauksen rakennetta saatiin vahvistettua. Maalipinnan puhdistus raikasti maalauksen yleisilmettä ja toi maalauksen värimaailmaa enemmän esille. Konservoinnin jälkeen maalaus voidaan laittaa esille.
Ennen käytännön konservoinnin aloittamista maalaus valokuvattiin ja dokumentointiin huolellisesti. Maalaus kuvattiin sivuvalossa ja läpivalossa kauttaaltaan krakeloituneen maalipinnan esiin saamiseksi. Maalaus kuvattiin myös UV-valossa maalauksen päälle paikallisesti levitetyn lakan tunnistamiseksi. Maalaukselle tehtiin kattava kuntokartoitus ja maalauksen materiaaleja tutkittiin erilaisien analyysimenetelmien avulla. Maalauksen pohjustuksen materiaaleja tutkittiin FTIR-analyysin ja XRF-mittausten avulla. Maalauksen molempia kankaita tutkittiin kuituanalyysin avulla ja maalauksen pigmenttien tunnistamiseksi käytettiin XRF-mittauksia.
Suurimman osan maalauksen krakelyyreistä todettiin olevan ikääntymisestä johtuvia krakelyyrejä. Krakelyyrien syntyyn on vaikuttanut vahvasti taiteilijan maalauksessa käyttämät materiaalit, sillä maalauksesta tehtyjen materiaalitutkimusten perusteella siinä todettiin olevan hauras eläinliimasta, liidusta ja titaanivalkoisesta koostuva pohjustus. Maalauksen maalipinta on paksu, ja siinä on runsaasti impastoja. Maalipinnan ollessa paksu se ei ole joustava. Tämän vuoksi se halkeaa helposti maalauksen kankaan mukautuessa olosuhdemuutoksiin. Konservoinnin haasteena oli kauttaaltaan krakeloituneen maalipinnan konsolidointi ja puhdistus. Konservoinnin seurauksena maalauksen rakennetta saatiin vahvistettua. Maalipinnan puhdistus raikasti maalauksen yleisilmettä ja toi maalauksen värimaailmaa enemmän esille. Konservoinnin jälkeen maalaus voidaan laittaa esille.