Mullanmyyntiprojektin toteutus ja seuranta
Sulkama, Jussi (2016)
Sulkama, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117315
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, miten jätteenkäsittelykeskuksessa sijaitseva jätteenlajitteluasema toimii mullan myyntikanavana. Työssä suunniteltiin myynnin aloittamista ja seurattiin sen toteutumista. Lisäksi työssä pohdittiin, kannattaako toimintaa jatkaa tai kehittää ja laajentaa muille jätteenlajitteluasemille.
Työssä perehdyttiin projektinhallintaan, jonka pohjalta myyntiprojektin toteutusta tehtiin. Projektinsuunnittelun työkalujen avulla selvitettiin, millaisessa ympäristössä myyntiä ollaan aloittamassa tutkimalla laajasti yrityksen, tuotteen ja kilpailukentän ominaisuuksia.
Osana työn toteutusta jätteenlajitteluasemalla suoritettiin asiakaskysely mullan myynnistä. Asiakaskysely toteutettiin paikan päällä henkilökohtaisina haastatteluina. Kyselyn tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaat suhtautuvat mullan myyntiin palveluna jätteenlajitteluasemilla. Myyntikauden loputtua myynnin tiedot koottiin yhteen ja analysoitiin.
Insinöörityössä havaittiin, että myyntipalvelu oli hyvä lisä jätteenlajitteluaseman palveluihin. Myyntipalvelun tuominen toi jätteenlajitteluasemalle uusia asiakkaita ja myyntiä tapahtui koko myyntikauden ajan. Laajentamismahdollisuudet muille asemille havaittiin hankaliksi, ellei palvelua tai tuotetta muokattaisi. Projektinhallinnan kannalta huomattiin, että yrityksen informaation kulkuun kannattaa kiinnittää huomiota, jotta tarvittavat tiedot saavuttavat kaikki osapuolet oikeaan aikaan.
Työssä perehdyttiin projektinhallintaan, jonka pohjalta myyntiprojektin toteutusta tehtiin. Projektinsuunnittelun työkalujen avulla selvitettiin, millaisessa ympäristössä myyntiä ollaan aloittamassa tutkimalla laajasti yrityksen, tuotteen ja kilpailukentän ominaisuuksia.
Osana työn toteutusta jätteenlajitteluasemalla suoritettiin asiakaskysely mullan myynnistä. Asiakaskysely toteutettiin paikan päällä henkilökohtaisina haastatteluina. Kyselyn tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaat suhtautuvat mullan myyntiin palveluna jätteenlajitteluasemilla. Myyntikauden loputtua myynnin tiedot koottiin yhteen ja analysoitiin.
Insinöörityössä havaittiin, että myyntipalvelu oli hyvä lisä jätteenlajitteluaseman palveluihin. Myyntipalvelun tuominen toi jätteenlajitteluasemalle uusia asiakkaita ja myyntiä tapahtui koko myyntikauden ajan. Laajentamismahdollisuudet muille asemille havaittiin hankaliksi, ellei palvelua tai tuotetta muokattaisi. Projektinhallinnan kannalta huomattiin, että yrityksen informaation kulkuun kannattaa kiinnittää huomiota, jotta tarvittavat tiedot saavuttavat kaikki osapuolet oikeaan aikaan.